Hier komt het idee van Open Data om de hoek kijken. Open Data betekent dat gegevens van publiek belang geopenbaard worden en wel op zo’n manier dat deze voor applicatiebouwers bruikbaar is. In steden als Barcelona, Helsinki en Boston wordt deze benadering met veel succes toegepast. Vorig jaar stelde D66 raadslid Bram Fokke mondelinge vragen hierover in het Algemeen Bestuur van BRU, het Bestuur Regio Utrecht.
De nieuwe aanbesteding van al het bus- en tramvervoer in de regio Utrecht biedt een schitterende kans. Momenteel worden gegevens als vertrekstaten en de actuele locatie van bussen alleen doorgeleverd aan het bedrijf van de website ‘9292 OV’ en de fabrikanten van de borden met haltetijden. D66 is van mening dat BRU in het Programma van Eisen de eis moet opnemen om deze gegevens openbaar te maken, zodat bouwers van websites en apps ook gebruik kunnen maken van de gegevens. Zo kan straks iedereen de actuele vertrektijden van de bus op zijn of haar SmartPhone ontvangen.
Nieuwe OV-Concessie gouden kans voor Open Data.
Mensen met een visuele handicap komen in het OV voor bijzondere uitdagingen te staan. Een reisplanner die rekening houdt met dergelijke zaken zou voor veel visueel gehandicapten het leven een stukje makkelijker maken. Om zo’n reisplanner te kunnen maken moet je echter beschikken over actuele gegevens over het openbaar vervoer.