Effectiviteit cameratoezicht.

D66 heeft zich altijd terughoudend opgesteld als het gaat om de inzet van cameratoezicht. Het gebruik van zulke veiligheidsinstrumenten moet effectief en proportioneel zijn. Iedere keer dat tot het inzetten ervan besloten wordt, moet duidelijk zijn dat het de enige passende maatregel is. D66 is terughoudend in maatregelen die de privacy van de burger aantasten.

De laatste tijd werd duidelijk dat er twijfel bestaat over de effectiviteit van cameratoezicht. De gemeente Amsterdam heeft daar een onderzoek naar uitgevoerd. Daaruit is geconcludeerd dat de camera’s “geen eenduidig effect” hebben en dat “plegers van criminaliteit en overlast zich over het algemeen weinig aantrekken van camera’s”. Ook het veiligheidsgevoel nam niet toe door camera’s. D66-fractievoorzitter Klaas Verschuure en D66-raadslid Rachel Crowe hebben het College van B en W gevraagd of er in Utrecht een soortgelijk onderzoek is uitgevoerd. Als dat niet het geval is, willen de raadsleden dat dit alsnog gebeurt.