ID-kaart zonder vingerafdrukken lokaal succes.

Vanaf vandaag worden geen vingerafdrukken meer opgenomen bij de aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart. D66 heeft zich lokaal  jaren ingezet om de opslag van biometrische gegevens een halt toe te roepen. D66 Utrecht nam hiervoor in 2011 het initiatief met een oproep aan het college om dit signaal af te geven aan de minister van Binnenlandse Zaken.

Lokaal succes

D66-fractievoorzitter Klaas Verschuure: “Onze oproep uit 2011 heeft zich als een olievlek verspreid door het land. In tientallen gemeenten is sindsdien een vergelijkbare oproep gedaan. Onder druk van al deze lokale signalen is er uiteindelijk door de minister een aanpassing voorgesteld in de Paspoortwet. Deze werd door zowel de Eerste Kamer als Tweede Kamer met algemene stemmen aangenomen. Het laat zien hoe lokale successen kunnen leiden tot belangrijke veranderingen in het land. De bescherming van privacy verdient overal onze aandacht. Lokaal, nationaal én Europees.”

Privacybescherming

Het belangrijkste doel van het opnemen van vingerafdrukken bij de aanvraag van een identiteitskaart was om vormen van identiteitsfraude tegen te gaan. Nut en noodzaak van het opnemen van vingerafdrukken zijn volgens D66 echter niet  bewezen. Verschuure: “De maatregel was niet proportioneel. Uit onderzoek blijkt deze vorm van fraude maar sporadisch voorkomt, terwijl het wel de privacy van miljoenen Nederlanders aantast.”

Nu vooruit

“Het is mooi dat we vanaf vandaag weer een stukje beter worden beschermd in onze privacy en dat gewetensbezwaarden eindelijk weer een identiteitskaart kunnen aanvragen. Zo kunnen zij weer volledig meedoen in de samenleving. Wat D66 betreft is dit echter nog niet genoeg. Onze inzet in 2011 was om de opslag van biometrische gegevens in enig overheidsregister voor reisdocumenten te stoppen. Daar blijven we ons onverminderd voor inzetten. Dit is een mooi succes, maar we moeten nu vooruit’, aldus Verschuure.

Lees hier de eerdere berichtgeving over de manier waarop D66 Utrecht zich heeft ingezet om het opnemen van vingerafdrukken in reisdocumenten tegen te gaan.