Maak Utrecht koploper privacy bij nieuwe zorgtaken gemeenten.

D66 wil dat Utrecht koploper wordt in de bescherming van persoonsgegevens bij de nieuwe zorgtaken van gemeenten. Vanaf 1 januari 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de langdurige zorg, de jeugdzorg en de begeleiding van mensen naar passend werk. Er bestaan nog veel onduidelijkheden over de manier waarop met de privacy van inwoners wordt omgegaan. Dat kan en moet beter, vindt de fractie. Vandaag vergadert een raadscommissie over de nieuwe zorgtaken.

Eén privacyprotocol

De gemeente is verantwoordelijk voor het bewaken van de privacy. Eerder dit jaar regelde D66 al dat er in de uitvoering van de nieuwe zorgtaken één privacyprotocol voor buurtteams zou komen. D66-raadslid Roelant Rollingswier: “De inspectie heeft gemeenten vorig jaar op de vingers getikt, omdat velen onzorgvuldig omspringen met persoonsgegevens. Er zijn inmiddels verbeteringen gedaan, maar we blijven kritische vragen stellen over de stand van zaken. D66 wil de zekerheid dat dit in Utrecht goed geregeld is. Laat ons als stad die voortrekkersrol nemen!”

Samenwerking

Het protocol is inmiddels klaar, maar de status ervan is nog onduidelijk. Zo is onduidelijk of het voldoende bescherming biedt voor inwoners. “Het delen van informatie is belangrijk voor een goede samenwerking tussen hulpverlenende instanties en daarbij horen grondige regels over privacy. Grondige regels worden wat ons betreft getoetst door het College Bescherming Persoonsgegevens en laten geen misverstand bestaan over de manier waarop met persoonsgegevens wordt omgegaan. Dat is nu nog niet overal het geval,” aldus Rollingswier.