Verkiezingen

Samen sterk

Wat gaan we doen

• Kennis uitwisselen en samenwerken op regionale thema’s.
  • Inzetten op samenwerking, want alleen zo kan Uitgeest zelfstandig blijven .
  • In onze regio de nachtelijke geluidshinder van Schiphol stoppen.

Intro

Samenwerken is belangrijk, want samen bereik je meer. Het is ook noodzakelijk nu er meer (complexere) taken bij de gemeente liggen. Samenwerken zorgt er dus voor dat Uitgeest zelfstandig kan blijven, echter moeten we daarnaast nog steeds autonoom beslissingen kunnen maken en moet er voor de inwoners ruimte zijn voor initiatief.

Regionale samenwerking

Uitgeest ligt op een kruispunt tussen vier grote steden: Alkmaar, Amsterdam, Haarlem en Zaandam. Ambtelijk werkt de gemeente samen met Bergen, Heiloo en Castricum, en zit Uitgeest in verschillende andere regionale samenwerkingen waaronder de MRA. Wij vinden het belangrijk om aan tafel te zitten zodat je mee kan praten én medestanders kan vinden over onderwerpen zoals o.a. Schiphol, Tata, autowegen, treinverbindingen en energietransitie. Vanzelfsprekend moet samenwerken wel wat opleveren. We betalen niet zomaar de bijdrage!

Wij vertrouwen op de kracht van de inwoners van Uitgeest. Daarom vinden wij dat de gemeente voor zijn inwoners een betrouwbare partner moet zijn waarvan ze op aan kunnen. Wij zijn daarom niet alleen voorstander van burgerparticipatie, maar ook van overheidsparticipatie bij de initiatieven van inwoners van Uitgeest.
De BUCH-werkorganisatie moet ten dienste staan van de inwoners. Problemen moeten snel opgepakt worden en de kosten moeten beheersbaar blijven. We zullen er in de komende periode scherp op toezien dat we ook ‘waarde krijgen voor ons geld’.

Daarnaast vinden wij dat er ook ruimte moet zijn voor nieuwe vormen van directe inspraak, bijvoorbeeld via een burgerpanel gebaseerd op een loting. In de komende periode zullen we het beleid hierop verder moeten ontwikkelen. Het dorp is niet van gemeentebestuurders, maar van de inwoners. Helaas wordt er te weinig gedaan met de expertise en visie van inwoners. Wij vinden dat de gemeente actief op zoek moet gaan naar deze expertise en dat het zogenoemde uitdaagrecht mogelijk moet zijn. Denk je binnen het budget een publieke taak beter te kunnen uitvoeren dan de gemeente, dan zou je (onder voorwaarden) die taak mogen overnemen.

Het uitgangspunt van de gemeente moet altijd zijn dat het financieel gezond is. Structurele uitgaven moeten worden gedekt door structurele middelen. De OZB mag niet verder stijgen en moet wat ons betreft alleen maximaal met de inflatie gecorrigeerd worden.