Levendig Uitgeest

Wat gaan we doen

• Behouden van het gevarieerde aanbod aan voorzieningen.
  • Samenwerken en meedenken met ondernemers.

Wat is een dorp zonder zijn culturele instellingen, verenigingen en zijn ondernemers. Daarom is het belangrijk dat we deze voorzieningen behouden, want deze houden Uitgeest levend! Ondersteunen en meedenken waar mogelijk is en organisaties uitdagen en stimuleren om maatschappelijk bij te dragen. We gaan hier niet op bezuinigen.

Uitgeest is een sportieve gemeente waarin de jeugd boven het landelijk gemiddelde sportief actief is. D66 Uitgeest vindt dat dit zo moet blijven. Verenigingen hebben een sterk verbindend effect en moeten daarom voor iedereen toegankelijk zijn. Sporten is gezond en noodzakelijk. Behoud van Sporthal de Zien en de bouw van een nieuw sportzaal zijn daarom belangrijk om het gevarieerde aanbod in onze gemeente te behouden en iedereen de kans te geven om een sport te doen die bij je past. Daarnaast vinden wij dat er ook meer nodig is om het cultuuraanbod voor jong en oud verder te stimuleren. Alle jongeren moeten op de basisschool al in contact kunnen komen met het sport- en cultuuraanbod van de gemeente. Hierin zien wij een mooie rol weggelegd voor lokale verenigingen, wat ook past bij de subsidierelatie die er al is.

Hetzelfde geldt voor de toneelverenigingen, het Leeslokaal en het Dorpshuis. Dit zijn plaatsen waar mensen samen komen, zich inzetten voor de gemeenschap en waar er ruimte is voor expressie, ontspanning en ontwikkeling. Als gemeente moeten we ondersteunen waar nodig en samenwerken waar mogelijk.
Wat betreft het ijsbaanterrein, moet deze plek multifunctioneel gebruikt kunnen worden. Het moet een plek zijn waar je kan sporten, waar evenementen zoals de kermis kunnen plaats vinden en in een goede winter geschaatst kan worden.

Het is belangrijk dat ons dorp ‘leeft’. Daarom vinden wij ondernemerschap, lokale activiteiten en initiatieven van grote waarde. De lokale politiek moet ondernemende plannen daarom de ruimte geven die ze verdienen.

Als verblijf is Uitgeest een aantrekkelijke bestemming voor toeristen. We hebben een goede treinverbinding en hebben met de waterrecreatie, de forten van de Stelling van Amsterdam, de geschiedenis van Cornelis Corneliszoon en de horeca rondom het meer veel te bieden. In de afgelopen periode hebben we ons hard gemaakt dat er ontwikkeling mogelijk was op het Erfgoedpark, en we zijn blij met de bevlogen ondernemers op het Erfgoedpark.

Volgens ons is het belangrijk dat de geschiedenis van Uitgeest verteld wordt. We hebben namelijk een geschiedenis om trots op te zijn. Daarom vinden wij het belangrijk dat de gemeente culturele initiatieven steunt, bijvoorbeeld de uitvinding van de houtzaagmolen van Cornelis Corneliszoon.

ICGT - Plaatselijke FC op het internationale toernooi tegen West Ham Beeld: Marianne Jonker