Wonen in Uitgeest

Wat gaan we doen

• Meer woningen bouwen voor jongeren en starters.
  • Ruimte bieden aan vernieuwende woonconcepten.
  • Levensloopbestendige woningen bouwen.
  • Ruimte om in de buurt te sporten, spelen en wandelen.

Intro

Er zijn te weinig woningen in Uitgeest. Starters en jongeren worden gedwongen buiten de gemeentegrenzen te kijken naar een woning en ouderen kunnen niet doorstromen. Wij vinden dit een groot probleem, want hierdoor stagneert de sociale huurmarkt én vertrekken er voor ons dorp belangrijke mensen, denk aan vrijwilligers, mantelzorgers en werknemers. Bij de ontwikkeling van nieuwe woningbouwlocaties pleiten wij daarom voor een hoog percentage aan betaalbare huur- én koopappartementen. Daarnaast proberen wij om – binnen de bestaande mogelijkheden – woningen vooral te (laten) toewijzen aan Uitgeesters.

De afgelopen jaren zijn er stappen gezet op het gebied van woningbouw. Maar het is niet genoeg. Er zal gebouwd moeten worden voor jongeren én ouderen en dit vraagt om slimme keuzes, zodat iedereen een thuis kan hebben. Het plaatsen van flex-woningen zorgt dat we snel extra woonruimte hebben. Plekken waar (minimaal) gebouwd moet worden zijn de Limmerkoog, de vrijgekomen schoollocaties, De Oude Haven én in- en om het stationsgebied. Hoogbouw in het stationsgebied moet kunnen. De nood is hoog.

Inwoners moeten laagdrempelig met de gemeente in contact kunnen komen om verbeteringen in hun buurt te realiseren. Het zijn vaak de kleine(re) dingen die de buurt zo fijn maakt.

De gemeente moet zorg dragen voor een gezonde, duurzame, veilige en sociale leefomgeving. Wij willen de openbare ruimte in ons dorp meer inrichten op bewegen en elkaar ontmoeten. Niet alleen voor kinderen, maar een sportplek voor de hele buurt in de buitenlucht. Waar ruimte is voor crossfit, calisthenics, bootcamp of outdoor fitness. Sporten zorgt voor verbinding en het zorgt ervoor dat mensen elkaar ontmoeten, inspireren en motiveren!

We zijn tevreden over de recente ontwikkelingen t.a.v. de verkeersveiligheid in Uitgeest. Er komen twee extra rotondes op de Geesterweg. Ook wordt een deel van de Koog aangepakt volgens de nieuwe normen t.a.v. klimaatadaptatie. Maar wat ons betreft moet straks de gehele Koog zijn aangepakt. Deze ontwikkelingen zijn noodzakelijk om overal in Uitgeest fijn te wonen.

Nieuwbouw plannen - op locatie van de verouderde sportzaal de Meet Beeld: Gemeente Uitgeest