Gezond samenleven

Wat gaan we doen

• Leven lang leven in Uitgeest met behoud van Geesterheem.
  • Armoedebeleid dat mensen ondersteunt om uit de armoede te komen.
  • Zorgen voor meer veiligheid, met extra aandacht voor het stationsgebied.

Wij maken ons hard voor een zo breed mogelijk aanbod van sport, zorg, welzijn en cultuur. Met speciale aandacht voor kwetsbare groepen. En wij willen dat de gemeente zorgt dat je elkaar kan ontmoeten in de openbare ruimte met plekken voor ontspanning en inspanning.

Het rijk geeft gemeentes steeds meer verantwoordelijkheid, zoals het zelf regelen van zorg. D66 Uitgeest ziet dit als een kans voor initiatieven vanuit bewoners en bedrijven. Helaas is de politiek vaak nog té belemmerend om deze initiatieven de ruimte te geven. Dat vinden wij zonde, de gemeente moet de mogelijkheden voor burgers en bedrijven juist duidelijk aangeven. In het verleden zijn mooie initiatieven ontstaan. Denk hierbij alleen al aan Meat & Eat. De mantelzorgvergoeding van € 100,00 staat niet ter discussie. Vrijwilligers en mantelzorgers zijn van onschatbare waarde.
In Uitgeest moet er ruimte blijven voor een voorziening van ouderen. De gemeente kan echter niet bepalen welke soort zorg er wordt geboden. We kunnen alleen in gesprek gaan met zorgaanbieders om ze te overtuigen om bepaalde voorzieningen wel in stand te houden. De nieuw te bouwen ouderenhuisvesting zal op (veilige) loopafstand moeten blijven van het centrum.