Gelukkig opgroeien

Wat gaan we doen

• De Binnenmeer renoveren, zodat elke school geschikt is voor een rijke schooldag.
  • Jeugdzorg vertrouwen op de professionals en sturen op de-medicaliseren.

Wij maken ons hard voor een zo breed mogelijk aanbod van sport, zorg, welzijn en cultuur. Met speciale aandacht voor kwetsbare groepen. En wij willen dat de gemeente zorgt dat je elkaar kan ontmoeten in de openbare ruimte met plekken voor ontspanning en inspanning.

Helaas blijven de middelen voor de jeugdzorg uit van de centrale overheid. Dit betekent dat we nog slimmer moeten omgaan met ons geld. En dat betekent dat elke partij – hoe moeilijk dat ook is – moeilijke keuzes zullen moeten maken. Het is dan de kunst om het simpel te houden en een aantal kernpunten te formuleren.

Voor ons zijn het deze:
◦ Vertrouwen op de professionals.
◦ Dichtbij, in samenwerking met huisartsen, scholen en andere centra.
◦ Centraal inkopen waarbij kwaliteit en kosten in verhouding staan.
◦ Kritisch kijken wat nodig is. De-medicaliseren is nodig.

Elk kind verdient het allerbeste onderwijs. Maar de voorzieningen en de staat van de gebouwen verschillen erg per school. Daarom zetten wij ons in dat straks elk schoolgebouw geschikt is voor het beste onderwijs met een rijke schooldag. Een rijke schooldag is een dag waarbij ruimte is voor een gezonde lunch, goede opvang, sportmogelijkheden en andere (culturele) activiteiten. Maar ook waar kinderen worden uitgedaagd en waar je fouten mag maken. Een rijke schooldag krijg je ook door samen te werken met verschillende verengingen en het is een taak van de gemeente om dat te ondersteunen

Huttenweek - Kinderen klussen aan hun eigen onderdak. Beeld: Marianne Jonker