Toekomstbestendig Uitgeest

Wat gaan we doen

• Verduurzamen is voor iedereen betaalbaar!
  • Groen en natuur beschermen.
  • Meer oplaadpunten voor elektrische auto’s.

Intro

Inwoners werken samen hard om van Uitgeest een duurzamer dorp te maken. Dit initiatief ondersteunt D66 Uitgeest van harte. Daarom vinden wij dat de gemeente moet helpen deze initiatieven te coördineren en faciliteren. DUEC is hierin een belangrijke partner en helpt bijvoorbeeld met informeren, maar ook het gezamenlijk inkopen van zonnepanelen voor op je eigen huis.

Isoleren en zonnepanelen op daken zijn het laag hangend fruit.. Inzetten op duurzaamheidsmaatregelen die zich zelf terug verdienen en voor iedereen betaalbaar zijn.

Dit met het oog op twee doelstellingen voor de lange termijn:
◦ D66 wil dat Uitgeest in 2030 klimaatneutraal is;
◦ D66 wil dat Uitgeest in 2050 energieneutraal is.

Daarom moeten we nieuwbouw energieneutraal bouwen en het liefst natuur inclusief. Voor de doelstellingen moeten we eerst focussen op de huizen waar de grootste winst te behalen is.

Wat betreft de energietransitie zijn wij tegen windmolens en zonneweides rondom het Uitgeestermeer, de Binnenmeer en het Weidevogel gebied. Dit doet namelijk te veel afbreuk aan de natuur. Langs de snelweg, ver genoeg van de huizen is een betere plaats.

We moeten het buitengebied beschermen en de bouwlocaties vooral in de bebouwde kom benutten. Wat betreft bomen en bouwen willen wij het liefst de bomen behouden, mocht dit niet kunnen dan verplaatsen, en als ook dat niet kan, dan het dubbele aantal op een andere plek te planten.

Het is van belang dat Uitgeest goed bereikbaar is. Daarom zijn wij voorstander van de aansluiting van de A8-A9, omdat het zorgt voor minder reistijd en minder kilometers. Echter is goed openbaar vervoer voor ons eerste prioriteit.

Programma Hoogfrequent Spoor gaat er voor zorgen dat er meer treinen gaan rijden. Hiervoor moet het stationsgebied op de schop. Het station moet toegankelijker en veiliger worden, want het huidige stationsgebied is guur en koud. Zichtlijnen worden verbeterd en er zullen openbaar toegankelijke (invalide)toiletten moeten komen.

Daarnaast willen wij ook de aansluiting op het station verbeteren met deelscooters en deelauto’s. En last but not least zullen samen we met buurtgemeenten en provincie in gesprek gaan over het (veel) veiliger maken van de N203! Dat is namelijk voor ons écht een doorn in het oog.

Ook willen we meer oplaadpunten voor elektrische auto’s, want het laadnetwerk blijft op dit moment achter, terwijl de vraag, door de verkoop van beter betaalbare elektrische auto’s, alleen maar toeneemt. Zo zijn wij voorbereid op de toekomst!

Antoine - Zonnepanelen op schooldaken Beeld: D66 Uitgeest