Vragen over verhogen toeristenbelasting

D66 heeft het al vaker gehad over het verhogen van de toeristenbelasting. Op dit moment staat de prijs op €1,10 per persoon, per nacht. D66 heeft een prijsonderzoek gehouden onder de hotels, B&B’s, vakantieparken en campings in Steenwijkerland. B&B’s en campings hanteren de juiste tarieven, maar bij een deel van hotels en vakantieparken zagen we veel verschillen.

Eerdere voorstellen verhoging geen steun

In de raad heeft onze inbreng nog niet op steun kunnen rekenen om de toeristenbelasting te verhogen. Ook zien we graag dat de dagtoerist ook bijdraagt aan een bezoek aan Steenwijkerland, door bijvoorbeeld parkeergeld te betalen. Tot op heden van de andere partijen nog geen steun, maar wij denken dat nu het moment daar is om de toeristenbelasting wel te verhogen.

Hotels en vakantieparken hanteren eigen tarieven.

Alle variaties van prijzen zijn aan bod gekomen van €1,25 tot aan €3,00. Telefonisch gaven bedrijven verschillende verklaringen hiervoor. Veelal werd ook aangegeven dat het aan de gemeente ligt dat deze kosten betaald moeten worden. Reacties die we kregen waren:

• “Hotels mogen zelf de verblijfsbelasting bepalen.”
  • “Dit is een gemeentelijke stadsbelasting én toeristenbelasting. Dit wordt geïnd en direct afgedragen aan de gemeente, hier hebben wij geen invloed op.”
  • “Dit bedrag is opgebouwd uit de toeristenbelasting van €1,10 en de BIZ van €0,90”
  • “Het zou eigenlijk €1,50 moeten zijn in plaats van €1,25, dit is ook voor de extra kosten van de creditcard.”

Inwoners geven verhoging aan in onderzoek

De Steenwijker Courant publiceerde onlangs een onderzoek onder inwoners van de gemeente. Veelal werd aangegeven dat zij meer aandacht willen voor het toerisme en een verhoging van de toeristenbelasting. D66 heeft hiervoor nog weinig steun gekregen, maar blijft zich hier voor inzetten. Zo kunnen we dure projecten realiseren waar alle inwoners profijt van hebben. Bovenstaande heeft vragen opgeroepen bij D66 die we aan het college hebben gesteld.