Lokaal eigenaarschap prioriteit

Windturbines zijn een noodzakelijk kwaad. Noodzakelijk omdat we ook in de gemeente Soest niet zonder de grootschalige opwek van duurzame energie kunnen om onze klimaatdoelen te halen. Kwaad omdat het voor omwonenden best een grote een impact op hun leefomgeving is. Het te nemen besluit van de gemeenteraad Soest lag op 20 juni op tafel. Kiezen we voor plaatsing van windturbines op de Vlasakkers en bij de A28 voor het voorstel van de regio, of vinden we het prima dat de provincie de locaties voor windturbines aanwijst.

Kiezen voor efficiency of voor solidariteit in de regio?
Het voorstel is voor D66 een lastig dilemma. Het bod van de regio blinkt niet uit in efficiency, rendement of zelfs logica. Het is een moeizaam tot stand gekomen compromis tussen zeven gemeenten. De vraag is of een plan van de provincie beter, efficiënter of eerlijker qua verdeling zou zijn.

Streef naar 100% lokaal eigenaarschap
D66 heeft na lang beraad voor het raadsvoorstel, het bod van de regio gekozen. We vinden het belangrijk dat we lokaal kunnen meebeslissen over dit soort grote, impactvolle, processen. Sturing geven aan bijvoorbeeld  lokaal eigendom of over de positionering van de windmolens. Onze fractie heeft dan ook een motie ingediend waarbij de Stuurgroep wordt opgeroepen te streven naar 100% lokaal eigendom. De lokale energiecoöperaties kunnen zo de opbrengsten van de windturbines verdelen volgens de wens van hun leden. Soesterbergers bepalen dan straks zelf wat er met de winst gebeurt: ze hebben de lasten maar ook de lusten. Onze tweede motie gaat over het meepraten over de positionering van de windmolens. Zodat er een opstelling wordt gekozen die het minste impact op de leefomgeving van de omwonenden heeft. Beide moties zijn unaniem aangenomen.

Kijk hier de raadsvergadering terug: https://www.youtube.com/watch?v=a-tbImMUbj0