Resultaten: cultuur, helpende hand voor de cultuur

Een helpende hand voor de cultuursector
Vanwege de Coronacrisis verkeert de culturele sector in Nederland in de problemen. Vanuit het kabinet werd in het voorjaar van 2020 wel geld beschikbaar gesteld voor de cultuursector, maar dit was met name bedoeld voor Rijksinstellingen.

D66 Schiedam heeft in mei 2020 de lokale D66 fracties in Zuid-Holland gemobiliseerd. Namens 30 fracties stuurden wij een verzoek om hulp voor de cultuursector. Dit resulteerde in gesprekken met D66 kamerlid Salima Belhaj. In eerste instantie telefonisch. Maar ook in een videoconferentie van circa 20 fracties met Salima Belhaj.

Ook brachten wij directeur Rob Roos van het Theater aan de Schie in contact met Salima. Hij heeft zelf met haar kunnen praten over de problemen waar hij en zijn collega’s momenteel mee kampen.
Hoeveel onze actie eraan bijgedragen heeft is moeilijk te zeggen, maar uiteindelijk is er beduidend meer geld beschikbaar gekomen om de cultuursector te ondersteunen. Per hoofd van de bevolking staan we in Nederland op dit punt wereldwijd zelfs op de derde plaats!