Stad voor trappers en stappers
Rotterdam moet een stad zijn waar voetgangers en fietsers zich veilig en vrij kunnen bewegen. Nu zijn het nog te vaak juist deze kwetsbare verkeersdeelnemers die het slachtoffer worden van ongelukken, veroorzaakt door te hard of roekeloos autoverkeer. D66 wil dit veranderen: de straat wordt weer van de voetgangers en fietsers. Daarom maken we straten autovrij en autoluw, krijgen fietsers en voetgangers voorrang en gaat de snelheid omlaag. Zodat kinderen vanaf 8 jaar gewoon zelfstandig en zonder zorgen naar school kunnen fietsen.
Wat gaan we doen?
- Een autovrij centrum in 2040.
Er wordt toegewerkt naar een volledig autovrij centrum van Rotterdam in 2040. In het gebied tussen de Mauritsweg, het Weena, de Goudsesingel, de Mariniersweg en de (West)blaak ontstaat door het verdwijnen van de auto ruimte voor voetgangers, fietsers, parken en terrassen. Voor hulpdiensten en leveranciers geldt een uitzondering en maken we slimme routes zodat deze snel op locatie kunnen komen. We realiseren voldoende parkeergelegenheid aan de randen van het centrum, voor bezoekers met de auto. Ook intensiveren we de OV-dienstregelingen richting het centrum. - Levendige straten autovrij.
Straten waar veel horeca en winkels te vinden zijn in en om het centrum, zoals de Meent, Witte de Withstraat, Coolsingel, Hoogstraat (tussen Mariniersweg en Botersloot), Pannekoekstraat en de Raampoortstraat bij de Hofbogen, worden autovrij en ingericht als voetgangersvriendelijke straten. Ook de Nieuwe Binnenweg wordt aangepakt. Fietsers, voetgangers en de tram krijgen de ruimte. Verder richten we de straat zo in dat 30 km/u het maximale is. Daarnaast richten we de straten in de oude stadswijken in als fietsstraten. - Maasboulevard autovrij in 2040.
Hierdoor ontstaat ruimte voor groen, wandel- en fietsroutes en terrassen langs een van de mooiste kades van Rotterdam. Door het autovrij maken ontstaat ruimte voor een tram.Daarnaast pakken we de plint op de Maasboulevard aan zodat er ruimte is voor horeca en cultuur. - Een autoluwe Nieuwe Binnenweg.
De Nieuwe Binnenweg wordt een veilige en levendige stadsstraat, waar fietsers, voetgangers en de tram voorrang krijgen en waar maximaal 30 km/u geldt.