Straten om te spelen, fietsen en ontmoeten

Rotterdam groeit. Steeds meer mensen willen hier wonen, werken en ontspannen. Helaas wordt meer dan de helft van de openbare ruimte in beslag genomen door veelal stilstaande auto’s. D66 Rotterdam kiest voor een fundamentele herverdeling van deze ruimte. We maken het centrum autovrij en zorgen dat auto’s in garages worden geparkeerd in plaats van op straat. Zo ontstaat ruimte voor voetgangers en fietsers, groen en gezelligheid. Wij willen straten waar kinderen veilig naar school en sport kunnen fietsen, waar gespeeld en geflaneerd wordt, en waar je op het terras geen last hebt van langs scheurende auto’s. De stad is een plek om te leven, niet alleen om doorheen te rijden. We leggen mobiliteitspiramide vast als leidraad voor alle gemeentelijke investeringen en beleidsbeslissingen. Deze volgorde garandeert duurzame en toegankelijke mobiliteit voor iedereen.

De ambities

Wat gaan we doen?

  • Rotterdam heeft een autovrij centrum en autovrije Maasboulevard in 2040.
  • Kinderen kunnen vanaf 8 jaar veilig en zelfstandig naar school fietsen.
  • Rotterdam geeft ruimbaan aan de fiets.
  • We zorgen voor prettig openbaar vervoer, waar trams door kunnen rijden.

Stad voor trappers en stappers

Rotterdam moet een stad zijn waar voetgangers en fietsers zich veilig en vrij kunnen bewegen. Nu zijn het nog te vaak juist deze kwetsbare verkeersdeelnemers die het slachtoffer worden van ongelukken, veroorzaakt door te hard of roekeloos autoverkeer. D66 wil dit veranderen: de straat wordt weer van de voetgangers en fietsers. Daarom maken we straten autovrij en autoluw, krijgen fietsers en voetgangers voorrang en gaat de snelheid omlaag. Zodat kinderen vanaf 8 jaar gewoon zelfstandig en zonder zorgen naar school kunnen fietsen.

Wat gaan we doen?

  • Een autovrij centrum in 2040.
    Er wordt toegewerkt naar een volledig autovrij centrum van Rotterdam in 2040. In het gebied tussen de Mauritsweg, het Weena, de Goudsesingel, de Mariniersweg en de (West)blaak ontstaat door het verdwijnen van de auto ruimte voor voetgangers, fietsers, parken en terrassen. Voor hulpdiensten en leveranciers geldt een uitzondering en maken we slimme routes zodat deze snel op locatie kunnen komen. We realiseren voldoende parkeergelegenheid aan de randen van het centrum, voor bezoekers met de auto. Ook intensiveren we de OV-dienstregelingen richting het centrum.
  • Levendige straten autovrij.
    Straten waar veel horeca en winkels te vinden zijn in en om het centrum, zoals de Meent, Witte de Withstraat, Coolsingel, Hoogstraat (tussen Mariniersweg en Botersloot), Pannekoekstraat en de Raampoortstraat bij de Hofbogen, worden autovrij en ingericht als voetgangersvriendelijke straten. Ook de Nieuwe Binnenweg wordt aangepakt. Fietsers, voetgangers en de tram krijgen de ruimte. Verder richten we de straat zo in dat 30 km/u het maximale is. Daarnaast richten we de straten in de oude stadswijken in als fietsstraten.
  • Maasboulevard autovrij in 2040.
    Hierdoor ontstaat ruimte voor groen, wandel- en fietsroutes en terrassen langs een van de mooiste kades van Rotterdam. Door het autovrij maken ontstaat ruimte voor een tram.Daarnaast pakken we de plint op de Maasboulevard aan zodat er ruimte is voor horeca en cultuur.
  • Een autoluwe Nieuwe Binnenweg.
    De Nieuwe Binnenweg wordt een veilige en levendige stadsstraat, waar fietsers, voetgangers en de tram voorrang krijgen en waar maximaal 30 km/u geldt.

Parkeren

Parkeren vraagt veel ruimte, en die ruimte is in Rotterdam schaars. Door slimmer om te gaan met de openbare ruimte ontstaat er meer plek voor wat Rotterdammers belangrijk vinden: wonen, groen, spelen en elkaar ontmoeten. Zo maken we de straat uitnodigender voor iedereen, terwijl de auto nog steeds een passende plek krijgt.

Wat gaan we doen?

  • Betaald parkeren.
    Rotterdam groeit en de ruimte op straat is schaars. Daarom voeren we betaald parkeren in de hele stad in, met heldere en uniforme regels: dezelfde tijden voor elke dag van de week, ook op zondag. Dat maakt het systeem eerlijker, overzichtelijker en makkelijker te handhaven.
  • Straten leeg, parkeergarages vol.
    Tegelijkertijd investeren we in wijkparkeergarages, zodat bewoners en bezoekers die met de auto komen een plek dichtbij huis of bestemming kunnen vinden. Voor wie van buiten de stad komt, breiden we het aantal P+R-terreinen uit aan de randen van Rotterdam. Zo kan iedereen eenvoudig overstappen op fiets, tram, metro of bus, en houden we de binnenstad leefbaar en bereikbaar.
  • Van commercieel naar particulier.
    De gemeente koopt commerciële parkeergarages in het centrum met een grote leegstand op, zodat deze kunnen dienen als wijkparkeergarage voor bewoners in het centrum.
  • Eerlijk handhaven, ook bij buitenlandse kentekens.
    Iedereen die in Rotterdam de regels overtreedt moet op dezelfde manier worden aangesproken, ook bestuurders met een buitenlands kenteken. Daarom scherpen we het beleid rond wielklemmen aan: niet pas na twee openstaande boetes, maar al na de eerste overtreding kan een wielklem worden geplaatst wanneer gegevens van de kentekenhouder niet bekend zijn. Zo voorkomen we dat buitenlandse overtreders buiten beeld blijven en zorgen we voor een gelijk speelveld voor iedereen in het verkeer.

Fietsers

Fietsen is snel, schoon en gezond. D66 wil dat iedereen in Rotterdam veilig en comfortabel kan fietsen. We investeren in goede fietspaden, slimme verkeerslichten en voldoende stallingsruimte voor allerlei soorten fietsen.

Wat gaan we doen?

  • Iedere Rotterdammer een fiets.
    We breiden het bestaande Rotterdams Fietsplan uit naar alle stadsdelen, zodat Rotterdammers in de hele stad een gratis fiets kunnen aanvragen wanneer zij deze zelf niet kunnen betalen. Voor kinderen voegen we een regeling toe waarmee zij hun fiets elke twee jaar kunnen inruilen voor een passend nieuw model, zodat zij tijdens hun groeiperiode altijd veilig en comfortabel kunnen fietsen zonder dat ouders daar extra kosten voor hoeven te maken.
  • Kinderen vanaf acht jaar moeten veilig naar school kunnen fietsen.
    Daarom gaan we fietspaden zo veel mogelijk fysiek scheiden van autoverkeer. Kinderen en jongeren worden actief betrokken bij verkeersveiligheidsbeleid in het basis- en voortgezet onderwijs.
  • Ruimte voor de fiets.
    We zorgen voor veilige, toegankelijke en logische fiets rijbanen en gaan hier stevig op handhaven. We gaan ook actief handhaven op het blokkeren van fietspaden. Stoplichten worden afgesteld op fietsvriendelijke doorstroming: de groene golf voor de fiets. Op de Coolsingel en de Beijerlandselaan vervangen we een van de rijbanen voor een fietspad en in 2035 zijn deze straten autovrij.
  • Voorrang voor fietsers bij werkzaamheden. Als door werkzaamheden een deel van de weg moet worden afgesloten zorgen we dat fietsers zo veel mogelijk door kunnen fietsen, ook als dat ten koste gaat van de doorstroom van autoverkeer. Ook verbieden we het bordje ‘fietsers afstappen’. Mocht een omleiding voor fietsers onvermijdelijk zijn, maken we deze zo aantrekkelijk mogelijk middels positieve bebordingen.

Voetgangers

De voetganger verdient volop ruimte in een stad die uitnodigt om te lopen. Rotterdam moet veilig, logisch en prettig zijn voor iedereen die te voet gaat, met aandacht voor toegankelijkheid en korte, handige routes.

Wat gaan we doen?

  • Ruimte voor de voetganger.
    De stoep is er in de eerste plaats voor mensen die lopen. Daarom zorgen we dat fietsen en scooters niet langer de stoep blokkeren, bijvoorbeeld door fietsnietjes in parkeervakken te plaatsen. We maken lopen aantrekkelijker en eenvoudiger door nieuwe doorsteekjes en kortere routes aan te leggen. Daarbij volgen we de natuurlijke looproutes van Rotterdammers: olifantenpaadjes worden de basis voor nieuwe stoepen en voetpaden.
  • Veilig wandelen.
    We inventariseren welke oversteekplaatsen onveilig zijn en pakken dit aan. We acteren sneller op signalen van onveilige stappen als gevolg van worteldruk en losliggende tegels. Daarnaast verbeteren we de toegankelijkheid van de stad door invalidestroken vrij te houden en blindegeleidetegels logisch aan te leggen. In wijken met veel oudere bewoners controleren we daarnaast of de voetgangerswegen rollatorvriendelijk zijn.
  • Ruimte voor de fiets.
    We zorgen voor veilige, toegankelijke en logische fiets rijbanen en gaan hier stevig op handhaven. We gaan ook actief handhaven op het blokkeren van fietspaden. Stoplichten worden afgesteld op fietsvriendelijke doorstroming: de groene golf voor de fiets. Op de Coolsingel en de Beijerlandselaan vervangen we een van de rijbanen voor een fietspad en in 2035 zijn deze straten autovrij.
  • Voorrang voor fietsers bij werkzaamheden. Als door werkzaamheden een deel van de weg moet worden afgesloten zorgen we dat fietsers zo veel mogelijk door kunnen fietsen, ook als dat ten koste gaat van de doorstroom van autoverkeer. Ook verbieden we het bordje ‘fietsers afstappen’. Mocht een omleiding voor fietsers onvermijdelijk zijn, maken we deze zo aantrekkelijk mogelijk middels positieve bebordingen.