Slimme en veilige routes voor fietsers bij werkzaamheden

Fietsers worden bij werkzaamheden in Rotterdam  vaak de stoep op gedreven, verzocht af te stappen of het bos in gestuurd met onduidelijke omleidingen. Ondertussen kan de automobilist zonder problemen de weg vervolgen, voor hen geen geel bord met ‘automobilisten uitstappen’. Wat onsbetreft moet dat anders.  Wij pleiten daarom voor een nieuwe manier van denken waarin geldt ‘fietsers first, auto’s second’. Ons raadslid Ingrid van Wifferen presenteerde tijdens de raadsvergadering van 25 april het initiatiefvoorstel ‘Andersomgeleid’.

De auto een blokje om

Rotterdam wordt steeds meer een fietsstad. Sinds 2010 is er een verdubbeling van het aantal fietsers gemeten en die groei zal zich volgens de voorspellingen voortzetten. Maar Rotterdam is ook een stad die groeit, en om de groei bij te benen zijn werkzaamheden nodig. Er is echter één probleem: de fietser en voetganger zijn daar meestal de dupe van. Zeker bij de kleinere werkzaamheden wordt er nog onvoldoende gezorgd voor een volwaardige veilige route voor fietsers. We zien in Rotterdam veel gevaarlijke situaties ontstaan waarbij fietsers tussen de auto’s belanden omdat ze niet weten waar ze heen moeten. Wij zeggen daarom: laat auto’s voortaan een blokje om rijden of het met een rijbaan minder te doen, in plaats van dat fietsers moeten uitwijken. Ook het bordje ‘fietsers afstappen’ is wat ons betreft verleden tijd. We hebben toch ook geen bordje met ‘automobilisten uitstappen’? In veel steden en provincies is het bordje al verboden, maar hier lijkt het besef dat het tot onveilige situaties leidt nog niet ingedaald.

Roze borden

Als een omleiding dan toch onvermijdelijk is, moet deze beter worden ingericht. Routes lijken vaak bedacht vanaf de tekentafel, maar zijn op straat niet altijd goed volgbaar. Om de zichtbaarheid te verbeteren hebben we verschillende creatieve ideeën. Zo stellen wij voor om de bebording voor fietsers te voorzien van een opvallende kleur – bijvoorbeeld roze – naar Amsterdams voorbeeld. Daarnaast zou het goed zijn als aan het eind van een omleiding de fietser wordt bedankt voor het volgen van de alternatieve weg. Dit zorgt voor sympathie van de fietser, die sneller geneigd is de volgende keer de route nogmaals te volgen.
 
Benieuwd geworden naar de rest van het plan? Lees dan het hele initiatiefvoorstel via onderstaande link!