Eenrichtingswegen
Het nieuwe plan brengt veel veranderingen met zich mee. Denk aan de introductie van eenrichtingswegen, afsluitingen en knippen die auto’s uit de wijken weren en naar de hoofdwegen leiden. Bijvoorbeeld de Oostzeedijk, de Nieuwe Binnenweg en de Zaagmolenstraat worden eenrichtingswegen, waardoor er minder verkeer en meer ruimte voor voetgangers, fietsers en spelende kinderen is. Drukke verkeerspunten, zoals bij de Heemraadssingel in Rotterdam-West, krijgen een knip, wat de verkeersdrukte aanzienlijk vermindert en de leefbaarheid in de wijken vergroot.
Daarnaast worden straten aangepast door rijbanen voor auto’s te schrappen. Straten als de Mariniersweg en de Mathenesserlaan krijgen minder rijbanen, wat de verkeersveiligheid verhoogt en de leefbaarheid vergroot. Op 115 doorgaande wegen wordt de maximumsnelheid verlaagd naar 30 km/u. Dit is een belangrijke stap om de verkeersveiligheid te vergroten en ruimte te geven aan langzaam verkeer, zoals fietsers en voetgangers.