Fietsers en voetgangers de baas in Rotterdam door het Verkeerscirculatieplan

Voor D66 is het al jaren een belangrijk doel om de binnenstad autoluw te maken. Met de huidige verdichting in de stad moet er meer ruimte komen voor fietsers en voetgangers, en minder voor auto’s. Daarom is onze fractie erg blij dat we het afgelopen jaar veel autoluwe maatregelen hebben genomen. Eerder dit jaar is al ingestemd met het verlagen van de maximumsnelheid van 50 km/u naar 30 km/u in 115 straten. Afgelopen week stond het Verkeerscirculatieplan op de agenda. Maar wat houdt dit plan precies in, en wat zijn de gevolgen?

Het Verkeerscirculatieplan heeft drie doelstellingen: het moet zorgen voor een veilige en aantrekkelijke stad, de bereikbaarheid en doorstroming van auto’s verbeteren, en meer ruimte creëren voor woningbouw en groen. Op basis van deze drie doelstellingen zijn er maatregelen ontwikkeld die auto’s uit het centrum en de oude stadswijken zullen weren.

Een aantal van de maatregelen die worden genomen, zijn het invoeren van eenrichtingsverkeer, bijvoorbeeld op de Nieuwe Binnenweg en de Zaagmolenstraat. Ook worden er verkeersfilters ingevoerd. Een verkeersfilter beperkt de toegang voor verschillende vormen van verkeer. Denk bijvoorbeeld aan de Meent en de Mathenesserlaan, waar voortaan minder auto’s doorheen mogen. Daarnaast worden gevaarlijke kruispunten aangepast, zoals op het Bentinckplein. Tot slot worden er diverse andere weginrichtingen doorgevoerd op onder andere het Oostplein en de
Bentincklaan.

D66 is enorm blij met deze maatregelen. Al sinds de vorige collegeperiode wordt er gewerkt aan een Verkeerscirculatieplan. Waar dit in de vorige periode niet van de
grond kwam, is het nu echt gelukt. Deze maatregelen zullen de stad ingrijpend veranderen. Auto’s worden naar de hoofdaders geleid, waardoor er in het centrum en de oude stadswijken veel meer ruimte komt voor fietsers en voetgangers.

De stad heeft nu de mogelijkheid om een zienswijze in te dienen over het Verkeerscirculatieplan, waarna het in het eerste kwartaal van 2025 wordt vastgesteld. Tegen het einde van 2025 zullen veel van de veranderingen in de stad al zichtbaar zijn.


Klik hier voor het volledige Verkeerscirculatieplan!