Startnotitie ‘Visie inwonersparticipatie en inwonerinitiatieven’

democratie en participatie - Beeld: stock

De raad heeft bij de start van de huidige raadsperiode enkele onderwerpen benoemd die zij zelf, los van het collegeakkoord, wil voorbereiden. Één van die onderwerpen is ‘Inwonerparticipatie’. Tijdens de raad van 31 januari stond in dat kader de startnotitie ‘Visie inwonersparticipatie en inwonerinitiatieven’ op de agenda.
In de startnotitie, opgesteld door een werkgroep van enkele raads- en commissieleden (waaronder vanuit D66 Peter Kraak), staat de opdracht van de raad aan het college om een visie op te stellen waarin duidelijk wordt aangegeven hoe de gemeente Renkum inwonersparticipatie en -initiatieven concreet wil gaan uitvoeren. Het duurde lang voordat de werkgroep de startnotitie afleverde. Daar waren diverse redenen voor, waarvan een belangrijke was dat inwonersparticipatie en -initiatieven politiek een lastig onderwerp vormen. Vanuit iedere politieke invalshoek wordt het belang ervan genoemd, maar men claimt tegelijkertijd op allerlei manieren het eigen gelijk over wat het dan precies inhoudt en hoe het uitgevoerd zou moeten gaan worden.

Tijdens de commissie van 16 januari werd de startnotitie inhoudelijk behandeld, waarbij Fedor Cuppen namens D66 Renkum aangaf te hopen dat het college snel met een goed onderbouwde visie op inwonerparticipatie voor de gemeente Renkum gaat komen. Daarbij moeten wat D66 betreft alle Renkumse colleges vanaf nu van alle gemeenteraden ook de kans gaan krijgen om die visie consequent en slagvaardig uit te dragen en uit te voeren. Als participatie steeds alleen maar met een politieke bril op wordt besproken binnen de bestuurlijke bubbel van het gemeentehuis, dan hebben de inwoners van onze gemeente er uiteindelijk helemaal niets aan. D66 Renkum kan het daarom waarderen dat in de startnotitie aandacht wordt besteed aan het burgerberaad. Wij zeggen al jaren dat dit een aantoonbaar effectieve manier is om inwoners te betrekken bij het nemen van belangrijke beslissingen die hen direct aangaan. D66 zal er dan ook op toezien dat het college ervoor kiest het instrument veel te gaan gebruiken en dat het niet zal laten sneuvelen in de politieke afwegingen die gemaakt gaan worden. Laat het burgerberaad een belangrijk werktuig worden in de Renkumse participatiegereedschapskist! De startnotitie biedt wat D66 Renkum betreft in dat geval een helder kader om een visie te kunnen gaan opstellen waarmee we die inwoners wél echt kunnen gaan betrekken bij besluitvormingsprocessen en zo hun zeggenschap gaan vergroten. Alleen dan behouden en creëren we een gezonde lokale democratie en een sterke en betrokken Renkumse gemeenschap. D66 Renkum stemde dan ook in met de inhoud van de startnotitie zodat de raad nu kan laten zien echt waarde te hechten aan de mening en inbreng van inwoners.

In de startnotitie is beperkt aandacht besteed aan het onderdeel inwonerinitiatieven. Door enkele fracties, waaronder D66 Renkum, werd tijdens de raadsvergadering op 31 januari hiervoor extra aandacht gevraagd via de motie ‘Inwonersinitiatieven 2024: boter bij de vis’. Het college wilde na het voorbeeld van bijvoorbeeld Ede Doet inwonerinitiatieven gaan regelen via ‘Renkum Doet’. Daar is echter anderhalf jaar lang niets aan gedaan omdat er “gewacht is op de startnotitie”… D66 Renkum was hier op z’n zachtst gezegd niet blij mee: een beschikbaar bedrag van 100.000 euro voor inwonerinitiatieven is afgelopen jaren niet uitgegeven! De ingediende motie, die tijdens de vergadering nog werd aangepast om aan ieders wensen tegemoet te komen, werd uiteindelijk door de raad toch niet aangenomen. Een gemiste kans voor inwoners die wat willen ondernemen. Wethouder Maouche heeft toegezegd alsnog aan de slag te gaan en is door de motie en het gevoerde debat op scherp gezet om dat snel te gaan doen. We houden het in de gaten.