Parenco heeft geen toekomst in Renkum

Lennart en Dorien bij Parenco - Beeld: Hanneke Mijnhart

De afgelopen tijd heeft D66 Renkum aan het gevoelige dossier Smurfit Kappa Parenco (hierna: Parenco) gewerkt. Onze fractie heeft geconstateerd dat de visie op de toekomstbestendigheid is veranderd en zelfs is gekanteld. Daarom durven wij te stellen: de toekomst van Parenco in Renkum is niet langer vanzelfsprekend. We weten niet precies hoeveel inwoners het daar mee eens zijn, maar juist daarom maken wij onze heldere visie kenbaar.
De gevoeligheid zit in het volgende: de papierfabriek heeft een grote bijdrage geleverd aan de ontstaansgeschiedenis van het dorp Renkum. De fabriek biedt werkgelegenheid en Parenco maakt nuttige producten. Daarom durven veel politiek partijen zich niet uit te spreken over de nadelige kanten van de aanwezigheid van Parenco in onze gemeente, uit angst voor negatieve reacties.
Maar wij zien veel overlast en we horen er dus ook veel over. Er wordt veel ongewenste geur ervaren (zie GGD), er zijn veel trillingen, er is veel verkeersoverlast en er is sprake van andere negatieve gezondheidsoverlast zoals fijnstof. Het beschermen van de inwoners is een taak van de overheid, dus ook van onze gemeente en de provincie Gelderland.
Ook aan de milieukant zijn de negatieve effecten van Parenco beter bekend geworden. Sinds de droge zomers van afgelopen jaren weten we wat overmatige grondwateronttrekking veroorzaakt, en sinds de bekendheid van de stikstofproblematiek is ook die milieuoverlast op onze naastgelegen natuur (Veluwe, rivieruiterwaarden) gestegen. De Smurfit Kappa Parenco, zo heet de
fabriek volledig, is zelfs de #1 stikstofuitstoter van Gelderland! Wij vinden de toekomst van de Wodanseiken en de unieke Beekdalvegetatie te belangrijk om de fabriek op de huidige koers te laten doorgaan.

Het stomme is dat de papierfabriek voldoet aan alle wettelijke normen. Wat ze doen mag. Toch ervaart men overlast en zijn er andere negatieve effecten. Wij als fractie van D66 Renkum kijken momenteel voor de tweede keer kritisch naar de milieu-effect-rapportage die voorligt ter commentaar. Als de provincie en de omgevingsdienst dat rapport en de bijbehorende vergunning goedkeuren kan Parenco gewoon doorgaan met overlast veroorzaken. Het lijkt er helaas op dat er wettelijk niks verkeerds gedaan wordt. Maar het is zo onlogisch: de normen worden strenger, het aantal mensen vanuit de gemeente Renkum dat er werkt daalt, de ervaren overlast wordt steeds sterker uitgesproken. Wat hebben wij als gemeente en als inwoners van de dorpen aan die fabriek? De aandeelhouders vinden
de euro’s wel prettig, maar daar zien wij als
gemeenschap weinig van terug (kleine donaties
daargelaten). Daarom willen wij vooruitkijken
naar de toekomst. Waarom accepteren we met
z’n allen dat die fabriek zo vanzelfsprekend is?
Spreek je uit! Bent u het met ons eens, wilt u
uw mening geven of heeft u informatie die u
van belang vindt in het dossier Parenco:
laat het ons weten!