D66 Raalte wil zo snel mogelijk minder afhankelijk van Rusland zijn: ‘De turbo op zonneparkprojecten’

Als het aan D66 ligt, doet de gemeente Raalte er alles aan om projecten voor het opwekken van duurzame energie te versnellen. De partij wil zo snel mogelijk van Russisch gas af en denkt dat de gemeente daar aan kan bijdragen. „De klimaaturgentie was er al, daar komen de problemen met Russisch gas nu bij.”

Peter Moorman van de eenmansfractie in de Raalter gemeenteraad heeft het college van burgemeester en wethouders vragen gesteld over de mogelijkheden om de energietransitie in Raalte zo veel mogelijk te versnellen.

„We hebben in het verleden ook procedures rond bouwvergunningen versneld. Door zaken in de procedure te combineren en sneller met initiatiefnemers op tafel te gaan en eventuele belemmeringen weg te nemen. Dat zouden we ook graag doen bij duurzame energieprojecten”, zegt Moorman.

Recent is het tweede grote zonnepark van Raalte aangesloten op het net. Maar voordat een dergelijk project is afgerond, ben je al snel jaren verder. Dat moet volgens D66’er Moorman sneller kunnen. „Het is een kwestie van prioriteiten stellen. Ik weet dat de gemeente capaciteitsproblemen heeft, dus het betekent dat andere zaken even moeten blijven liggen. Dat is een politieke keuze.”

Gascrisis bovenop klimaaturgentie
Moorman zegt dat de klimaaturgentie wat hem betreft al groot genoeg was om meer haast te maken met het opwekken van duurzame energie. „Daar dringen wij al langer op aan. En daar komt nu het probleem met de afhankelijkheid van Russisch gas bovenop. Er zullen mensen zijn die vinden dat het nu door de strot geduwd wordt, maar volgens mij is het nu toch wel duidelijk dat we minder afhankelijk moeten zijn van een land als Rusland.”

Als mensen spelen met het idee om een zonneparkproject of ander duurzaam initiatief te starten, roept Moorman ook op om niet te lang te wachten. „Leg ze alsjeblieft voor. We zullen er meer van moeten hebben.”

Zonneparken niet voor eeuwig
Hij wil daarbij wel een kanttekening maken, voor de mensen die vrezen dat het Sallandse land voorgoed verpest wordt door de komst van zonneparken of windmolens. ,,We zitten nu in een transitieperiode. Op dit moment zijn zonneparken en windmolens nodig, maar de mens is innovatief er er komt in de toekomst vast weer een transitie en dan zijn de zonneparken misschien weer overbodig. Ik geloof echt niet dat ze er voor eeuwig staan.’’

Lees het bericht op de stentor hier.
Bron: De Stentor.