Vanuit de griffie werd een werkbezoek voor raads- en commissieleden georganiseerd naar de nieuwe busremise van EBS. In juni van het vorig jaar is de remise in gebruik genomen en is EBS verhuisd van De Koog naar de Baanstee Noord. Tijdens het werkbezoek zijn diverse onderwerpen aan bod gekomen. Hoewel er vooruitgang wordt geboekt, zijn er zeker nog enkele belangrijke uitdagingen die aandacht verdienen.
Personele en operationele uitdagingen
EBS heeft inmiddels 150 nieuwe chauffeurs aangenomen, waardoor de eerdere personeelsproblemen grotendeels zijn opgelost. Operationeel zijn er echter nog obstakels. Zo kampt het laadnetwerk voor de elektrische bussen met technische problemen. Het systeem functioneert niet zoals het zou moeten: in plaats van automatisch laden, moet er handmatig worden bijgestuurd. Dit vertraagt de processen en zorgt voor extra werk.
Daarnaast heeft EBS te maken gehad met vertragingen bij de levering van de nieuwe elektrische bussen. Hoewel de bussen al vóór 1 december 2023 geleverd hadden moeten worden, arriveerden de eerste voertuigen pas met kerst. Momenteel ontbreken er nog tien bussen, waardoor er noodgedwongen 30 dieselbussen blijven rijden.
Beschikbaarheid van bussen
EBS heeft een reservevloot van 20-25%, wat neerkomt op 35 bussen bij een piekbelasting van 170 bussen. Dit blijkt in de spits vaak onvoldoende, mede door kinderziektes in de nieuwe voertuigen. Accu’s moeten bijvoorbeeld maandelijks in tientallen worden vervangen vanwege spanningsverschillen, een probleem dat nog niet is opgelost door de fabrikant VDL. De composietbouw van de bussen maakt schadeherstel complexer en tijdrovender, wat de beschikbaarheid verder onder druk zet.
Om de druk te verlichten, worden tijdelijk kleinere bussen uit andere concessiegebieden ingezet op stadsbuslijnen. EBS verwacht echter uiterlijk komende zomer volledig afscheid te nemen van dieselbussen en volledig elektrisch te opereren.
Reizigersinformatie en communicatie
Een belangrijk verbeterpunt is de reizigersinformatie. Het verstrekken van actuele informatie bij haltes of via apps zoals 9292 verloopt nog niet optimaal. Hier werden tijdens het werkbezoek ook veel vragen over gesteld. Deze informatievoorziening is momenteel handmatig en niet geautomatiseerd, wat leidt tot vertragingen en fouten. EBS werkt aan een organisatiebrede oplossing om dit te verbeteren, maar erkent dat er meer proactief gecommuniceerd moet worden, vooral bij onverwachte situaties.
Ook de samenwerking met de verkeersleiding, die vanuit Zoetermeer opereert, moet beter. De informatiedisplays op haltes, die deels in beheer zijn van gemeenten en provincies, maar draaien op informatie van EBS, geven soms te laat of geen updates. Dit draagt bij aan frustraties bij reizigers en chauffeurs. Daar werd door raads- en commissieleden ook de nadruk op gelegd. Want nu staan reizigers vaak op een bus te wachten die volgens het matrixbord elk moment bij de halte kan arriveren, maar nooit komt.
Transitie naar elektrisch vervoer
EBS bevindt zich in een transitie van volledig diesel naar volledig elektrisch vervoer. Het bedrijf is een van de eerste klanten van VDL voor de nieuwe generatie elektrische bussen, die dagelijks 450 kilometer moeten kunnen rijden. Hoewel VDL een goede reputatie had met eerdere elektrische bussen, blijkt de huidige situatie complexer dan verwacht. Ook Siemens, verantwoordelijk voor de laadinfra, worstelt met de schaal en de specifieke eisen van deze concessie.
Financiële druk en risico’s
Hoewel de extra kosten niet worden doorberekend aan reizigers, is er zorg over de financiële druk op EBS. Het bedrijf benadrukt dat het de lasten kan dragen en in gesprek blijft met leveranciers over contractuele verplichtingen. De oude dieselvloot, die niet meer inzetbaar is, wordt verkocht aan een opkoper.
Aanbesteding en toekomst
Tijdens het bezoek kwam ook de oorspronkelijke aanbesteding via de Vervoerregio Amsterdam ter sprake. De bieding van EBS was ambitieus, met een forse uitbreiding van de dienstregeling, wat cruciaal was om de concessie binnen te halen. Achteraf wordt erkend dat bepaalde risico’s zijn onderschat en dat de realisatie binnen anderhalf jaar een grotere uitdaging is gebleken dan verwacht.
Conclusie
Hoewel EBS vooruitgang boekt, blijft de beschikbaarheid van bussen voorlopig kritisch. Het bedrijf zet zich met man en macht in om de kinderziektes te verhelpen en de communicatie en reizigersinformatie te verbeteren. Maar als de raad, en als fractie, moeten we de komende maanden blijvend een kritische vinger aan de pols houden om de belangen van de Purmerendse reizigers te bewaken.
Werkbezoek nieuwe busremise EBS Baanstee Noord