Waar blijft het regenboogmonument?

Bijna een half jaar geleden is het regenboogmonument bij station Purmerend verwijderd, nadat het verschillende keren moedwillig is beschadigd. Sindsdien heeft de gemeenteraad niets meer gehoord.

Dat terwijl wethouder Chris Boer in januari toezegde dat de raad geïnformeerd zou worden zodra de alternatieven voor terugplaatsing waren onderzocht en een keuze was gemaakt, inclusief de financiële onderbouwing.

We zijn inmiddels maanden verder. Er ligt geen voorstel. Er is geen terugkoppeling. Het is onduidelijk welke alternatieven zijn onderzocht, welke keuzes zijn gemaakt en wanneer inwoners iets kunnen verwachten.

D66 vindt dat een slechte gang van zaken en daarom heeft de fractie vragen gesteld.

Een monument dat steeds terug moest komen

Het regenboogmonument was sinds de plaatsing in 2017 meerdere keren doelwit van vernieling. Het werd beschadigd, bespoten en gesloopt. Iedere keer volgde dezelfde boodschap vanuit het college van B&W: het monument zou worden hersteld en in volle glorie terugkeren.

Toen het monument begin dit jaar opnieuw werd vernield en uiteindelijk werd verwijderd, is opnieuw aangegeven dat gewerkt zou worden aan een duurzame oplossing.

Maar waar blijft die oplossing?

De slopers lijken te winnen

Het regenboogmonument was meer dan een kunstwerk. Het stond voor zichtbaarheid, acceptatie en gelijkwaardigheid.

Juist daarom is het zo belangrijk dat vernieling niet wordt beloond. Toch dreigt dat nu wel te gebeuren. Het monument is verdwenen. De plek is leeg. En opvolging blijft uit.

Dat is een verkeerd signaal.

Niet alleen richting de LHBTIQ+-gemeenschap, maar richting iedereen die verwacht dat de gemeente pal staat voor inclusie en gelijke behandeling. En tegen vandalisme.

Regenbooggemeente? Laat het zien

Purmerend is officieel een Regenbooggemeente. Daar hoort meer bij dan mooie woorden en symbolische steunbetuigingen.

Juist wanneer een zichtbaar symbool van inclusie herhaaldelijk doelwit is geweest van vernieling, moet duidelijk zijn dat intimidatie en vandalisme niet bepalen hoe onze openbare ruimte eruitziet.

Niet in woord, maar in daad.

Tijd voor antwoorden

D66 wil weten waarom de raad nog altijd niets heeft gehoord, wat de stand van zaken is en wanneer inwoners duidelijkheid krijgen.

Daarom hebben wij opnieuw vragen gesteld aan het college.

Want één ding mag niet gebeuren: dat degenen die het monument keer op keer vernielden uiteindelijk bereiken wat zij willen.

Beeld: Cees Hartman