In juli 2016 werd in Nederland het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (kort: VN-verdrag Handicap) van kracht. Gemeenten zijn sindsdien verplicht om een Lokale Inclusie Agenda op te stellen. Daarom heeft D66 bij de behandeling van de voorjaarsnota een motie ingediend om te komen tot een uitgebreide inclusiviteitsagenda.

In de recente brief van de Regenboograad Purmerend, over het Jaarverslag 2023 Bureau Discriminatiezaken Zaanstreek-Waterland, zijn verzoeken geuit om samen met de gemeente te kijken naar mogelijkheden tot verbetering van het samenleven in Purmerend. D66 kan zich daar ook helemaal in vinden en is van mening dat iedereen moet zichzelf kunnen zijn in onze gemeente, ongeacht je seksuele oriëntatie, genderidentiteit, beperking, achtergrond of uiterlijk. Deze vrijheid is helaas niet vanzelfsprekend en D66 staat dan ook pal voor de vrijheid en veiligheid van iedereen, want iedere inwoner moet kunnen meedoen. Daarom wil D66 dat de gemeente vooroploopt op het gebied van inclusiviteit.

Beleid
D66 ziet graag dat er gericht beleid komt voor inclusiviteit en diversiteit, waarbij er ook extra aandacht is om racisme en discriminatie tegen te gaan. Bijvoorbeeld door samen met de betrokkenen, het onderwijs, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven deze agenda op te stellen, zodat dit nu echt continu aandacht krijgt en in de breedte de bewustwording toeneemt.

Concrete acties
Er waren partijen in de raad waarvoor het niet direct duidelijk was wat deze agenda dan precies in moest houden. De Vereniging Nederlandse Gemeenten  geeft aan dat concrete acties een gerichte bewustwordingscampagne kan zijn. Of vragen over aandacht voor fysieke toegankelijkheid. Om te zorgen voor genderneutrale toiletten, om een platform te organiseren voor het delen van ervaringen. Om het kritisch toetsen van de naleving van toegankelijkheidseisen, om laaggeletterdheid te bevorderen en om het beter bespreekbaar maken van alles wat komt kijken bij inclusie.

College
De wethouder gaf aan blij te zijn met onze motie. Het college wil het huidige regenboogbeleid de komende jaren uitbreiden naar een integrale inclusieagenda. Om tot een breed inclusiebeleid te komen, is het noodzakelijk dat het gesprek gevoerd wordt met verschillende gemeenschappen binnen de gemeente om te onderzoeken wat er noodzakelijk is op het gebied van sociale veiligheid en inclusie. De gemeente zet zich de komende jaren graag in om dit goed tot uitvoering te brengen en een breed gedragen inclusiebeleid te ontwikkelen waar de inwoners achter staan. Om die reden is de gemeente al bezig met een update van de toegankelijkheidsagenda, die onderdeel wordt van die brede inclusieagenda. De verwachting is dat die brede inclusieagenda eind 2025 gereed zal zijn.

De motie werd aangenomen met 30 stemmen voor en 7 stemmen tegen. Voorstemmen van D66, GroenLinks, Partij voor de Arbeid, CDA, VVD, Stadspartij-Beemster Polder Partij, Ouderenpartij AOV Purmerend-Beemster en Fractie Kokkeel. Tegen stemden Gemeentebelangen Purmerend, Forum voor Democratie, PVV Purmerend en PB21.

Beeld: D66