D66 bedankte GroenLinks voor de bespreeknotitie, want zo kon het onlangs ingestelde fietsverbod in de binnenstad door de politiek nog worden besproken. Het was eerder geen onderwerp van gesprek geweest in de gemeenteraad, omdat het een bevoegdheid van het college betreft en er haast is gemaakt om het verbod te laten ingaan voor de start van het nieuwe schooljaar. Het onderwerp leeft onder inwoners en ondernemers, constateerde D66. De route wordt veel gebruikt door fietsende scholieren. Bovendien vinden wij ruimte voor fietsers en voetgangers in onze gemeente heel belangrijk.
Fietsverbod in binnenstad is schieten met een kanon op een mug
Als het aan de fractie van D66 ligt, wordt het weer mogelijk om te fietsen door de Koestraat en de Kalversteeg. Op die manier blijft een veilige doorgaande fietsroute mogelijk tussen de Weidevenne, Gors-Zuid en de Bloemenbuurt ten zuiden van de binnenstad en de Beemster en wijken ten noorden en oosten van het centrum. De alternatieve fietsroutes over de Westerstraat of de Plantsoengracht zijn op dit moment niet bepaald fietsvriendelijk. Dat heeft D66 donderdag 3 oktober bepleit tijdens de bespreking van een bespreeknotitie die op de agenda van de raadscommissie was geplaatst op verzoek van GroenLinks.
Gevaarlijke situaties
D66 snapt heel goed dat maatregelen tegen fietsers nodig waren in de Koestraat en de Kalversteeg. Want de combinatie met voetgangers in een gedeelde ruimte (‘shared space’) levert gevaarlijke situaties op door de grote verschillen in snelheid. Helemaal als het druk is met voetgangers in het gebied.
‘Wij stellen echter ook vast dat de alternatieve fietsroutes door de Nieuwstraat en vervolgens de Westerstraat of via de Plantsoengracht niet bepaald fietsvriendelijk zijn’, zei D66-raadslid Mark Intres in de commissievergadering. ‘De suggestie van de gemeente om af te stappen en 200 meter te lopen met de fiets aan de hand is een mogelijkheid die de meeste fietsers niet aantrekkelijk zullen vinden, zeker niet bij slecht weer.’
Kortom: de gemeente heeft met het fietsverbod in het stadje het probleem van fietsers en voetgangers die door elkaar heen bewegen opgelost, maar daar is een ander probleem voor in de plaats gekomen. Namelijk: het gebrek aan een fatsoenlijke doorgaande fietsroute in het centrum.
Onderzoek verkeersveiligheid binnenstad
Het college van burgemeester en wethouders heeft laten weten dat in de laatste maanden van dit jaar een onderzoek wordt gedaan naar de verkeersveiligheid op de wegen rond de binnenstad. Uit dat onderzoek moeten dan in de eerste maanden van 2025 maatregelen volgen om de verkeersveiligheid te verbeteren. D66 concludeerde dat daarmee een fietsroute door de Koestraat en de Kalversteeg op voorhand wordt uitgesloten. ‘Dat is een beetje schieten met een kanon op een mug’, zei Intres.
Alternatieve mogelijkheden
De raadscommissie besprak alternatieve mogelijkheden, zoals het scheiden van fietsers en voetgangers met gekleurde delen van de straat. Een deel van de oude bezwaren blijft daar echter mee bestaan. Een andere optie is het instellen van venstertijden, waarbinnen fietsen is toegestaan. D66 vindt dat een goed idee. Het is vooral ’s ochtends vroeg druk met fietsers, op momenten dat er nog bijna geen voetgangers in de binnenstad zijn. Maar ook dan en zelfs ‘s nachts kunnen fietsers er nu een boete krijgen van € 79,-.
Een goede mogelijkheid is om fietsen toe te staan na 22:00 uur ’s avonds en tot 10:00 uur ’s ochtends. Eventueel ook tussen 14:00 uur en 16:00 uur. Dat werkt ook voor het laden en lossen van vrachtwagen op deze manier. D66 heeft deze suggesties meegegeven aan het college om onderdeel te laten zijn bij de uitwerking van de uitkomsten van het onderzoek. Het fietsverbod hoeft wat D66 betreft niet op stel en sprong te worden teruggedraaid. Andere partijen pleitten voor een strikt verbod omwille van de duidelijkheid. Een ‘verbod is een verbod’ is wel zo duidelijk, maar doet geen recht aan de feitelijke veilige situaties binnen venstertijden. Tenslotte gebeurt dit ook op snelwegen, waar overdag een snelheidslimiet van 100 kilometer per uur geldt en in de avond en nacht sneller mag worden gereden.
Tot slot kwam het fietsverbod in de Plantsoenstraat aan de orde. De gemeente heeft dat ingesteld om onduidelijkheden te voorkomen. Wat D66 betreft, is dat onnodig en kan het morgen worden opgeheven. Fietsen door de Plantsoenstraat naar de gratis en bewaakte fietsenstalling is hier gewoon mogelijk, in elk geval vanaf en richting de Plantsoengracht. D66 bood aan om hier samen met andere partijen iets aan te doen.