Cultuurvisie Purmerend 2024-2032

Tijdens de commissievergadering van 19 september j.l. bespraken we de concept cultuurvisie Purmerend 2024-2032 “De kracht van cultuur”. Bij de behandeling van deze conceptvisie werd door het college de bijzondere aandacht gevraagd van de commissie voor twee vragen, of we het belang van cultuur voor de gemeente Purmerend en haar inwoners onderschrijven en of we ons herkennen in de ambities die in de visie staan opgenomen.

Een paar dagen voor de behandeling van deze visie ontving de raad een brief van 38 culturele instellingen uit Purmerend en Beemster. In de brief gaven zij aan dat deze visie is ontstaan in nauwe samenwerking met onze inwoners en alle culturele instellingen in de gemeente. Een visie die tot stand is gekomen door intensieve dialoog en samenwerking, waarin alle betrokken culturele partners hun steun hebben uitgesproken. Dit is een gezamenlijk resultaat waar we trots op mogen zijn, daar sluit de fractie van D66 zich van harte bij aan.

Belang van cultuur
Het antwoord op de eerste vraag of we het belang van cultuur inzien is voor D66 een no-brainer; ja natuurlijk onderschrijven wij dat belang. Het antwoord op de tweede vraag behelst iets meer woorden. Wij zien overeenkomsten tussen ons programma en deze cultuurvisie en die overeenkomsten liggen in heb bijzonder in de gedeelde visie om kunst en cultuur als verbindend element in de gemeente te zien. Zowel in ons verkiezingsprogramma als in de cultuurvisie wordt specifiek aandacht besteed aan het vergroten van de toegankelijkheid van cultuur voor alle inwoners, inclusief kwetsbare groepen.

Toegankelijke cultuur
Dit betekent dat het plan is om programma’s op te zetten die cultuur beschikbaar maken voor jongeren, ouderen, mensen met een laag inkomen, diverse culturen en meer. Dit zodat iedereen kan deelnemen aan het culturele leven van de gemeente. En onze fractie ziet niet in hoe je daar tegen kunt zijn.

Kunstwerk Karekiet
Als het gaat om kunst in de openbare ruimte heeft D66 nog even extra de aandacht gevraagd voor het kunstwerk op de sporthal in het Karekietpark en het belang van het beschermen en in standhouden van dit kunstwerk. We hebben dit al eerder gedaan en tot op heden is er niet veel duidelijkheid over wat er nou precies met het kunstwerk gaat gebeuren.

Uitdagingen
Het zal duidelijk zijn; D66 is blij met deze visie. Eventuele uitdagingen voor culturele instellingen, zoals het verkrijgen van voldoende financiering of het voldoen aan nieuwe duurzaamheidseisen, zouden kunnen worden gezien als aandachtspunten die wij graag verwerkt zouden willen zien in de financiële paragraaf van de visie die in november van dit jaar naar de raad komt.

In het huidige regeerprogramma wordt flink bezuinigd op cultuur en als het aan D66 ligt gaan we daar in Purmerend niet in mee.

Beeld: Gemeente Purmerend