Belang van onderwijs steeds breder belicht

Het belang van goed onderwijs kan niet genoeg worden benadrukt. De gemeente speelt hier een belangrijke rol bij. De omgeving waarin een kind opgroeit, heeft namelijk een grote invloed op de ontwikkeling en op mogelijke hulpvragen. Sommige kinderen kunnen een klein zetje in de goede richting gebruiken, andere kinderen hebben meer aandacht nodig. Iedereen verdient in elk geval een gelijke kans, daar staat D66 pal voor. In 2021 stelde de gemeenteraad de Onderwijsagenda 2021-2025 vast. Sindsdien bleef het stil vanuit het college van burgemeester en wethouders. D66 vroeg het college naar de stand van zaken.

In de begroting, die in november is vastgesteld, vernamen we dat de gemeente werkt aan een nieuwe onderwijsagenda. Dat is logisch, maar over de bestaande agenda hoorden we maar weinig. In deze agenda zijn heel veel ambities opgenomen, verdeeld over zeven pijlers. Naar aanleiding van de vragen van D66 gaf het college inzicht in de voortgang van de uitvoering.

Resultaten

De Onderwijsagenda 2021-2025 is onder de verantwoordelijkheid van toenmalig D66-wethouder Paul van Meekeren opgesteld in de eerste golf van de coronapandemie. Al snel werd duidelijk dat de coronamaatregelen effecten hadden op het onderwijs en de afgesproken ambities. Daarom zijn sommige activiteiten stopgezet of aangepast. Maar veel van de ambities hebben ook tot resultaten geleid.

Sportaanbod

Een concreet resultaat is de inzet van een voorschoolse maatschappelijk werker, die de verbinding legt tussen thuis, de buurt en de voorschoolse voorziening, zoals peuteropvang of kinderdagverblijf. Deze aanpak bleek zo waardevol, dat de inzet in capaciteit is uitgebreid naar drie medewerkers. De onderwijsagenda heeft er ook aan bijgedragen dat scholen meer weten over de inzet op meer sportdeelname. Het naschoolse sportaanbod sluit nu beter aan op school en drempels om te gaan sporten zijn lager geworden. Het sportaanbod is ook uitgebreid.

Aandachtspunten

Aandachtspunten zijn er ook. Het stimuleren van water drinken in plaats van ongezonde alternatieven en het eten van fruit op school wordt niet op alle scholen op dezelfde manier aangepakt. Op het gebied van cultuur en natuur- en milieueducatie zijn wel stappen gezet, maar niet structureel van aard. Dat heeft mede te maken met de manier waarop de gemeente subsidies aanbiedt. Voor D66 is dit een aandachtspunt bij de gesprekken over eventuele deelname aan een nieuwe coalitie in Purmerend.