D66 en groot deel oppositie stemmen tegen begroting 2026-2029

De begroting van de gemeente Purmerend kent zoveel risico’s, dat D66 zich in de gemeenteraad gedwongen zag om tegen het voorstel van het college van B&W te stemmen. Dat is niet bepaald gebruikelijk en was dan ook geen lichtzinnig besluit. D66 is een positief-kritische partij met een constructieve houding. We dienden zelf voorstellen in voor verbeteringen en steunden goede voorstellen van andere partijen. Helaas werden vrijwel al deze voorstellen verworpen. In het besef dat het moeilijke tijden zijn voor gemeenten en pijnlijke keuzes moeten worden gemaakt, kon D66 zich uiteindelijk niet vinden in de voorgestelde begroting.

D66 bevond zich daarbij niet in een eenzame positie. Op GroenLinks en het onlangs uit de coalitie gestapte raadslid Melvin Smid na stemde de voltallige oppositie tegen de begroting. Om duidelijke redenen, toch hield fractievoorzitter Mark Intres er een dubbel gevoel aan over. ‘Dit is niet hoe D66 in de wedstrijd zit. Een tegenstem bij de begroting voelt als het dichtslaan van een deur. Dat doet geen recht aan de inspanningen die het college heeft gedaan om tot dit voorstel te komen. Maar alles afwegende, vinden wij de risico’s in deze begroting te groot om akkoord te gaan.’

Miljoenentekorten

In het hele land hebben gemeenten te maken met onzekerheid over inkomsten van de rijksoverheid, terwijl de kosten voor jeugdzorg en de Wmo (onder meer hulp in het huishouden en aanpassingen in huis) flink oplopen. Dat leidt tot enorme tekorten in de begroting; in het geval van Purmerend gaat het om begrotingstekorten van miljoenen euro’s per jaar. De gemeente is verplicht om een sluitende begroting op te stellen, waarin de inkomsten en uitgaven in evenwicht zijn.

Kunst- en vliegwerk

Met kunst- en vliegwerk is dat voor de jaren 2026 en 2027 gelukt. Daarbij neemt het college forse risico’s. Door een andere aanpak bij de jeugdzorg moet bijvoorbeeld bijna € 1 miljoen per jaar worden bespaard. Dat staat alvast in de boeken, terwijl de praktijk laat zien dat de kosten elk jaar stijgen. Het moet nog maar blijken of deze besparing realistisch is. Bij de Wmo is een tekort van € 7 miljoen per jaar aangekondigd. Door ‘beheersmaatregelen’ te nemen, is dit tekort voor € 3,5 miljoen in de begroting opgenomen. Op vragen van D66 bleek dat hier geen ‘uitgebreide berekening’ aan ten grondslag ligt. Met andere woorden: het college denkt dat dit wel moet lukken.

Een derde risico is dat de begroting van 2027 alleen sluitend is gemaakt door een greep te doen in de zogenoemde ‘algemene reserve’ van € 1,4 miljoen. Dat mag uitsluitend als de financiële buffers van de gemeente groot genoeg zijn. Dat is nu nog wel het geval, maar die buffer (de solvabiliteit) zakt de komende jaren heel snel. Met andere woorden: met een greep uit de algemene reserve is op korte termijn een oplossing gevonden, maar op iets langere termijn worden de problemen alleen maar groter.

Anders en beter

D66 diende voorstellen in om meer grip te krijgen op de stijgende kosten voor de jeugdzorg en de Wmo en om de greep uit de algemene reserve te voorkomen. We kregen bijval van verschillende partijen en steunden ook goede voorstellen van andere partijen, maar een raadsmeerderheid steunde de risicovolle begroting van het college.

Omdat D66 van mening is dat de financiën van de gemeente hiermee niet in een goede staat worden overgedragen aan de volgende gemeenteraad en het volgende college na de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026 stemden wij uiteindelijk tegen het begrotingsvoorstel van het college van B&W. Met een dubbel gevoel, maar in de overtuiging dat het anders en beter had gekund.

Algemene beschouwingen

De begroting werd besproken op donderdag 6 november 2025. Een dag eerder gaven alle fracties hun zogenoemde ‘algemene beschouwingen’ bij de begroting. Lees hier de algemene beschouwingen van D66 bij de begroting 2026-2029.