De locatie langs de N244 kwam in beeld nadat de gemeenteraad in 2023 een motie aannam van D66 en andere partijen. Destijds was het college van plan om tot 1.500 Oekraïners op te vangen op één locatie in de Purmer-Zuid. D66 vond dat een te groot aantal, met te veel impact op de omgeving. Bovendien vonden wij deze locatie niet geschikt; het is door de provincie aangewezen ‘landelijk gebied’. Onze motie vroeg het college om kleinere opvanglocaties te zoeken, verspreid over de gemeente. Sindsdien wordt hier werk van gemaakt. Eerder is bijvoorbeeld het voormalige kantoor van Bose aan de Waterlandlaan in gebruik genomen door Oekraïense vluchtelingen.
Framing bij debat over opvang Oekraïense vluchtelingen
Het heeft even geduurd, maar het college van B&W heeft een nieuwe locatie gevonden waar Oekraïense vluchtelingen kunnen worden opgevangen in Purmerend. Op een stuk gras langs de provinciale weg N244 kunnen tien jaar lang maximaal 250 mensen worden ondergebracht. Laat het college starters op de woningmarkt in Purmerend daarmee in de kou staan? Of is dat een verkeerde voorstelling van zaken? Op 10 september 2025 ging de raadscommissie hierover in debat.
Verdraaiing van de werkelijkheid
In de commissievergadering werd de locatie langs de N244 besproken. Al bij aanvang van het debat spraken sommige partijen grote woorden. De opvang van Oekraïners zou ‘schaamteloos’ zijn, want daarmee zouden we onze eigen starters op de woningmarkt in de kou laten staan. Dat is echter een vorm van ‘framing’, waarmee verkeerde verwachtingen worden gewekt bij de inwoners van Purmerend, reageerde fractievoorzitter Mark Intres namens D66. De vraag is niet of we überhaupt Oekraïense vluchtelingen willen opvangen in onze gemeente; die vraag is al lang een gepasseerd station. Aan de gemeenteraad lag de vraag voor of we willen instemmen met de locatie en met de wijze waarop de financiering is geregeld.
Door dit frame neer te zetten, wordt de suggestie gewekt dat we in Purmerend moeten kiezen tussen woningen voor onze ‘eigen’ starters of voor Oekraïense vluchtelingen. Dat is een verdraaiing van de werkelijkheid. We hebben in Purmerend een stevige woningbouwambitie. Met alle hobbels op het pad rond stikstof, oplopende bouwprijzen, personeelstekort en netcongestie lukt het om jaarlijks honderden nieuwe woningen te bouwen. Daarvan is 30% sociale huur en 40% middeldure huur en koop. Op die manier wordt perspectief geboden aan starters en doorstromers op de woningmarkt.
Verantwoordelijkheid
Daarnaast zijn gemeenten in heel Nederland samen met de rijksoverheid verantwoordelijk voor het organiseren van opvang voor Oekraïners. Op grond van een noodwet zijn gemeenten verplicht hieraan mee te werken. In de regio Zaanstreek-Waterland hebben de gemeenten afspraken gemaakt over de verdeling van de opvang van asielzoekers (de overloop van Ter Apel), Oekraïners en alleenstaande minderjarige vluchtelingen. Daarbij heeft Purmerend de verantwoordelijkheid voor een flink deel van de opvang van Oekraïeners op zich genomen. De kosten die de gemeente hiervoor maakt, worden door de rijksoverheid vergoed, hoewel er natuurlijk financiële risico’s voor de gemeente blijven.
Dáár hoorde het debat op 10 september over te gaan: vinden we de locatie langs de N244 passend en zijn we akkoord met de financiën? Wat D66 betreft, geeft het college met de keuze van deze locatie op een goede manier uitvoering aan de motie. De opvang van Oekraïense vluchtelingen is, naast de noodwet en afspraken in de regio, onze humane en morele plicht. De financiële risico’s zijn te overzien. Een ruime meerderheid van de gemeenteraad ziet dat ook zo. Op 25 september heeft de raad ingestemd met het voorstel.