Fotowedstrijd brengt ontoegankelijke situaties in Purmerend en Beemster in beeld

Fietsen en brommers die een blindengeleidestrook blokkeren, een lantaarnpaal midden op een smalle stoep of een trap als enige middel om in een gebouw naar een andere verdieping te kunnen komen. De openbare ruimte moet voor iedereen toegankelijk zijn, maar in de praktijk komen de gekste situaties voor. Dat vraagt om aandacht.

Op een ludieke manier kunt u als inwoner of bezoeker van de gemeente Purmerend in september melding maken van situaties in de openbare ruimte die niet toegankelijk zijn. Dat kan door mee te doen aan een fotowedstrijd. De wedstrijd vindt plaats in aanloop naar de Week van de Toegankelijkheid, die dit jaar plaatsvindt van 2 tot en met 7 oktober. Het doel van de fotowedstrijd is om inwoners en bezoekers van Purmerend bewuster te laten kijken naar de toegankelijkheid van de gemeente.

Voordeel voor iedereen

Ongeveer één op de vijf Nederlanders heeft een beperking. Het spreekt voor zich dat zij blij zijn met goede fysieke, digitale en sociale toegankelijkheid. Zo kunnen zij immers volwaardig meedoen aan de samenleving. Maar toegankelijkheid heeft voor veel méér mensen voordelen. Een toegankelijk festival trekt namelijk meer bezoekers. Een toegankelijke winkel heeft een grotere klantenkring. Met een toegankelijke website bereik je meer mensen. In een toegankelijke school groeien kinderen met en zonder beperking met elkaar op. En zo zijn nog veel meer voorbeelden te geven.

Bewustwording

Om meer mensen zich bewust te laten worden van toegankelijkheid is de fotowedstrijd georganiseerd. Het initiatief komt van D66 in de gemeenteraad van Purmerend.

‘Als het gaat om toegankelijkheid, is bewustwording de eerste stap’, zegt fractiemedewerker Mireille Frerejean-Uileman. ‘Hoe meer we samen bewust worden van toegankelijkheid en hoe belangrijk een toegankelijk Purmerend uiteindelijk voor iedereen is, hoe beter. Daarnaast is het nodig om toegankelijkheid vanuit de gemeente een zetje te geven: bijvoorbeeld door het realiseren van een openbaar toilet op de Koemarkt dat voor iedereen toegankelijk is of een prikkelarme middag op de kermis. D66 maakt zich hier hard voor. Zo wordt Purmerend stapje voor stapje beter toegankelijk. Ondertussen werkt de gemeente aan een toegankelijkheidsagenda, zodat er ook in de toekomst aandacht blijft voor dit onderwerp.’

Spelregels

Dit zijn de spelregels van de fotowedstrijd:

* Maak een foto van een actuele ontoegankelijke situatie in Purmerend of Beemster;

* Plaats de foto op Facebook, Instagram, X of LinkedIn en tag daarbij D66 Purmerend. Of stuur de foto per e-mail naar [email protected];

* De wedstrijd loopt van 15 september tot en met 1 oktober;

* De winnende foto laat de meest originele / bijzondere ontoegankelijke situatie zien in de openbare ruimte van de gemeente Purmerend. De fractie van D66 Purmerend kiest de winnende foto;

* De foto’s die meedingen in de wedstrijd kunnen worden gebruikt in publicaties van D66 Purmerend;

* De winnaar wint de inzet van D66 in de gemeenteraad van Purmerend om de ontoegankelijke situatie op de foto te verbeteren en volop aandacht voor de toegankelijkheid van de openbare
ruimte in Purmerend!