Het onderwerp kwam aan de orde tijdens de bespreking van maatregelen om het gebruik van de parkeergarages te stimuleren. Deze maatregelen zijn nodig in aanloop naar de oplevering van de parkeergarage onder het Stadhuisplein, naar verwachting volgend jaar. Deze parkeergarage en Claxonate, tussen het Tramplein en de Westerstraat, zullen door een commerciële partij worden geëxploiteerd. Het proces van de aanbesteding daarvoor is inmiddels gestart.
Amendement D66 voorkomt afsluiting parkeerterrein achter stadhuis
Het parkeerterrein achter het stadhuis in Purmerend wordt niet afgesloten met een slagboom voor eigen gebruik door de gemeente. Een amendement van D66 in de raadsvergadering van 2 juni zette een streep door dit plan van het college van burgemeester en wethouders. Het parkeerterrein telt zo’n 60 parkeerplaatsen. Door dit terrein af te grendelen, zou het naar de overtuiging van D66 op verschillende drukke momenten in de binnenstad grotendeels leeg komen te staan. Een meerderheid van de raad zag dat ook zo en steunde het wijzigingsvoorstel.
Parkeren in garages goedkoper dan op straat
D66 kon zich goed vinden in de hoofdlijnen van het voorstel, die erop gericht zijn om lang parkeren te stimuleren in parkeergarages en te ontmoedigen op straat. De parkeertarieven op straat moeten daarvoor hoger zijn dan in de garages. D66 steunde een amendement van het CDA, dat ervoor zorgt dat het uurtarief in de garages altijd minimaal 10% lager is dan op straat. Ook dit amendement kreeg een meerderheid van de raad achter zich.
Geen afsluiting parkeerterrein
Onderdeel van het voorstel was de afsluiting van het parkeerterrein achter het stadhuis. Volgens het college is die afsluiting nodig voor de bedrijfsvoering van de gemeente. D66 betoogde dat niet alle 60 parkeerplaatsen daarvoor nodig zijn en dat zeker op drukke momenten in de binnenstad een groot deel van dit terrein leeg zal staan. Bovendien hoeft voor raadsleden geen afgegrendelde gratis parkeervoorziening te worden geregeld. Wanneer zij met de auto naar het stadhuis komen, kunnen zij prima tegen betaling in de omgeving parkeren. Zoals alle andere inwoners dat ook moeten doen.
Het amendement van D66 laat ruimte voor het college om op dit parkeerterrein een aantal plaatsen te reserveren voor voertuigen van de gemeente, zoals nu ook het geval is.