Wij willen
- Afbouw van het aantal nachtvluchten tussen 23.00 en 7.00 uur: in stappen terug naar 0.
- Een stop op het gebruik van het ‘aantal gehinderden’ als maat voor beoordeling van geluidhinder. Met deze werkwijze kan een kleine groep mensen onbeperkt worden gehinderd en dat is onacceptabel in een rechtsstaat.
- (Her)introductie van persoonsgebonden, wetenschappelijk verantwoorde, normen voor bescherming tegen geluid en schadelijke stoffen. Normen die gehandhaafd kunnen worden door inspecties en in het uiterste geval door de rechter.
- Ontwikkeling van een fijnmazig, betrouwbaar meetnetwerk.
- Verbetering van de kwaliteit van geluidberekeningen.
- Geen vastlegging van een toegestaan maximum aantal vluchten vóórdat deze aangescherpte normen zijn vastgesteld. Het maximaal aantal toegestane vluchten moet volgen uit de nieuwe normen en mag niet vooruitlopend daarop worden vergund.
- Dat de luchtvaart als ‘normale sector’ binnen het klimaatakkoord en binnen de regelgeving van de Omgevingswet wordt gebracht. Een uitzonderingspositie is niet meer van deze tijd.
- Dat alle stikstofuitstoot en – depositie van de luchtvaart in berekeningen wordt meegenomen, niet alleen de uitstoot onder 3000 voet (914 meter) vlieghoogte.
- Dat de luchtvaart net zo wordt behandeld als andere vervoerssectoren; met accijns op kerosine en btw op vliegtickets.
- Dat de verwachtingen en beweringen ten aanzien van het toekomstig gebruik van duurzame luchtvaart(brandstof) worden getoetst op realiteit.