fractievoorzitter en lijsttrekker

Wim van Wegen

Beeld: Pim van der Maden

Net als vier jaar geleden ben ik opnieuw met veel enthousiasme en gedrevenheid lijsttrekker van D66 Noordoostpolder. Het werk is nog lang niet af. Ik vind dat in de gemeente Noordoostpolder een progressief geluid noodzakelijk is om dingen in beweging te krijgen: niet zo krampachtig over de vestiging van een coffeeshop in Emmeloord, niet zo inflexibel als het gaat om zondagsopening van winkels, niet zo terughoudend als het gaat om het maken van keuzes die belangrijk zijn voor de leefbaarheid van onze bijzondere gemeente.

De afgelopen vier jaar hebben we ondanks onze geringe omvang als D66 Noordoostpolder het nodige bereikt. Over aandacht niet te klagen, we zijn zeker niet onopgemerkt gebleven. En als we even naar de cijfers kijken: ruim 25 aangenomen moties en amendementen, 10 die zijn overgenomen of ingetrokken na een toezegging van het college en slechts 8 die er zijn verworpen. De Lelylijn in het regeerakkoord, steun voor de realisatie van een muziekpodium in het centrum van Emmeloord, oog voor het belang van een goede samenwerking met Urk door met steun van de hele gemeenteraad de Noordoostpolder-Urk Dag te lanceren (gelukkig lijkt de eerste editie dit jaar eindelijk te kunnen plaatsvinden), aandacht voor de veiligheid van onze fietsers, het komen tot een Kerkenvisie om ons erfgoed te behouden, onze inzet voor een ruimer aanbod van woningen voor jongeren, zomaar een greep uit wat we hebben bereikt en waar we ons hard voor hebben gemaakt.

Ik wil door als fractievoorzitter van D66 Noordoostpolder. Door met hopelijk niet 1 maar in elk geval 2 zetels in de raad. Hopelijk weten de kiezers in Noordoostpolder onze inspanningen te waarderen. Mocht de kiezer ons op 14, 15 en 16 maart belonen: met meer slagkracht in de raad kunnen we onze ambities makkelijker realiseren. Met dat doel voor ogen heb ik heel veel zin om weer vier jaar voor Noordoostpolder aan de slag te gaan. Gebaseerd op ons vooruitstrevende verkiezingsprogramma waarin onze visie op de toekomst van Noordoostpolder duidelijk staat uitgeschreven, een programma dat me motiveert en stimuleert. Een programma dat bovendien tot stand is gekomen door een hele prettige samenwerking met een heel mooi team!

Het zou fantastisch zijn als we na de verkiezingen groeien en met een grotere club mensen vertegenwoordigd zijn in de gemeenteraad, om met lef en ambitie waar nodig de koers van het gemeentelijke beleid bij te stellen.

• 40 jaar
  • Bant