Kiezen voor klimaat in de havengebieden?
Het is niet voor niets dat D66 de afgelopen periode vaker heeft gevraagd naar ‘de havennota’. In Noord-Holland vormen de zeehavens een essentieel onderdeel van de provinciale economie, en van transport en logistiek over water. Om het in beeldspraak van het rijk te plaatsen: in de grote ruimtelijke puzzel die Noord-Holland nog moet leggen in het kader van rijksprogramma’s als de NOVEX, NPLG, RES, Mooi Nederland, et cetera, vormen de zeehavens een flink puzzelstuk.
D66 is blij met de ambitie en het toekomstbeeld in de provinciale zeehavennota: De zeehavens van Noord-Holland zijn plekken waar een aanzienlijk deel van de Noord-Hollandse economie op draait. Maar welvaart mag niet ten koste gaan van welzijn. Er moet daarom veel gebeuren in de havens. De transities naar duurzame energie en circulaire bedrijvigheid zijn hierin een belangrijke sleutel. Dit citaat leest als een passage uit het D66-verkiezingsprogramma: economie, welvaart, welzijn, duurzaamheid en circulariteit zouden hand in hand moeten gaan, maar om dat ook daadwerkelijk voor elkaar te krijgen moeten er keuzes gemaakt worden.
D66 staat achter de koers naar de toekomst uit deze nota: Zeehavens die de duurzame en circulaire economie ondersteunen en versnellen, zowel met focus op het Noordzeekanaalgebied als Den Helder. Deze haventransitie concurreert met woningbouw en mobiliteit, waarbij vervoer over water als volwaardig alternatief voor vervoer over land wordt gezien. Ook de verziltingsproblematiek en de nodige waterberging spelen mee in deze ruimteproblematiek.
De provincie hakt met deze nota nog geen knopen door om het klimaat op één te zetten. Het moet concreter gaan worden aan de vele verschillende overlegtafels, processen en puzzels, die de Provincie Noord-Holland samen met veel partners aan het leggen is. Aan de ene kant heeft D66 daar begrip voor, maar aan de andere kant moeten wel voor gezorgd worden dat die puzzel ook echt binnenkort gelegd gaat worden.