Opfrisser nodig voor provinciaal toiletbeleid

Het is een terugkerend onderwerp in gemeenteraden en ook in de provinciale politiek: de beschikbaarheid van openbare toiletten. De reden daarvoor zijn niet alleen de hoge onderhoudskosten. Ook een groeiende bevolking en een groeiend aantal warme dagen waarop mensen in de natuur en op het strand gaan recreëren vergroot de noodzaak van meer toiletten.

Te weinig toiletten

Onlangs trok de toiletalliantie aan de bel in de media dat er te weinig openbare toiletten op de Noord-Hollandse stranden zijn – met name in Egmond, Bergen aan Zee en Camperduin. Ook in Blaricum staan ze onvoldoende. Dit is onhandig voor iedereen, maar in het bijzonder voor mensen met maag-, lever- of darmproblemen. Die gaan dan niet naar het strand of de natuur in. Toiletten zijn een belangrijke voorziening voor toegankelijkheid van de samenleving en voorkomen wildplassen in de natuur.

Daarom heeft D66-woordvoerder Wesley van der Heijden daar op 22 april vragen over gesteld aan het college in de provinciale commissie bestuur. De provincie is verantwoordelijk voor de recreatiegebieden en wil een toppositie innemen in Nederland op het gebied van recreatie. Daar horen openbare toiletten bij.

Beeld: ConnyvS

Meer toiletten erbij maakt iedereen blij

In 2019 is in Provinciale Staten de OPNH-motie “Meer toiletten erbij maakt iedereen blij” aangenomen. Naar aanleiding daarvan zijn er 2 dingen uitgevoerd: Er is geïnventariseerd of er voldoende toiletten zijn bij busstations & toeristische overstaplocaties (TOPs), en de toiletten van provinciale gebouwen opgenomen in de Hoge Nood kaart (website en app), maar er zijn geen afspraken gemaakt met (horeca-) ondernemers.

In de recreatieschappen in Noord-Holland is het zeker een aandachtspunt volgens de gedeputeerde. In Park van Luna is er recent een nieuwe toiletgelegenheid geopend en in Recreatiegebied Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM) en Geestmerambacht komen die er.

De provincie heeft geen specifiek beleid voor toiletvoorzieningen in de kustgebieden. Wel voert de provincie overleg met gemeenten over voorzieningen in het algemeen. De overheden wijzen vaak naar elkaar als het gaat om openbare toiletten. Voor D66 is het duidelijk: Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de voorzieningen in hun kernen. De provincie en de natuurbeheerders zijn verantwoordelijk voor openbare toiletten in de natuur en recreatiegebieden.

Camperduin - Beeld: ConnyvS

Texel

Mooi nieuws is dat onlangs het eerste natuurtoilet op Texel is geopend in het natuurgebied Waalenburg. Hiermee wordt de natuur bezoeken een stukje onbezorgder.
De Maag Lever Darmstichting (MLDS) en Natuurmonumenten trekken het project om meer natuurtoiletten in de natuurgebieden te realiseren. Dit wordt financieel ondersteund door de Postcodeloterij.

Gemeente Bergen NH

Inmiddels is ons bekend dat de gemeente Bergen werkt aan meer toiletvoorzieningen aan de kust en ook specifiek aan natuurtoiletten in de natuur van dit prachtige kustgebied.

Natuurtoiletten

Het voordeel van een natuurtoilet (= composttoilet) is dat er geen water, elektriciteit en riolering voor aangelegd hoeft te worden.

Ze zijn ook goedkoper in de aanschaf dan spoeltoiletten en belangrijker: ook veel goedkoper in het onderhoud. Bovendien sponsort de Postcodeloterij momenteel de aanschaf.

Waalenburg - Beeld: ConnyvS