Houd je hart zacht – Willem Arondéuslezing

Bekijk hier de hele lezing van Natascha van Weezel

Beeld: ConnyvS

Als politici hebben wij de plicht om verbinding binnen de samenleving te blijven zoeken, vindt Emre Kanik. Daarom was bij als voorzitter van de provinciale werkgroep blij dat Natascha van Weezel op 15 mei een krachtige en ontroerende Willem Arondéuslezing over vrijheid heeft uitgesproken. Het was een mooie avond met een oproep tot verbinding – ondanks alles. Verbinding is wat we nodig hebben in deze tijd. Houd je hart zacht.

Vader

Natascha van Weezel vraagt “raad” aan haar vader over de verharding in de samenleving. Hij heeft altijd gezegd: “Niet verharden, Natascha. Hou je hart zacht.” Dat is een hele uitdaging momenteel.

Een zacht hart

Van Weezel wil de wereld een stukje mooier maken. Is daar nu ook heldenmoed voor nodig zoals Willem Arondéus had? Haat beantwoord je niet met haat. Een zacht hart is veel sterker. Blijf kijken naar het goede in mensen. Het is moeilijk om iemand te haten als je die persoon niet alleen als lid van een groep ziet maar persoonlijk kent.

Natascha van Weezel - Beeld: ConnyvS

Lef

Dit is niet het Israël waar Natascha altijd van gehouden heeft. Elke dode van allebei de kanten is er een te veel. Moet je een keuze maken? Waarom? Natascha is pro Israël en pro Palestina. Ze is voor vrede. Dit is een nieuwe vorm van activisme. Het meest radicale wat je nu kan doen is de ander een hand geven. Dit is niet het stille midden maar het radicale midden. Dat is pas durven.

De-escalatie en verbinding leggen is wat we nu nodig hebben. Haat beantwoord je niet met haat. Een zacht hart is veel sterker.

Emre Kanik opent Arondeuslezing - Beeld: ConnyvS