Fellenoord / Knoop XL

Spreektekst oordeelsvormend

Voorzitter,

Vandaag geven we onze wensen en bedenkingen over het besluit om een samenwerkingsovereenkomst aan te gaan met de gemeente Eindhoven. Vanuit deze overeenkomst zou een BV worden opgericht voor de gebiedsontwikkeling van Fellenoord.

De metamorfose rondom het station in Eindhoven is een complexe opgave. We zien een enorme groei, zowel economisch als qua inwoners. Daarom voorziet D66 Brabant dat we de komende jaren heel wat woningen moeten bijbouwen. Dit komt bovenop de nu al voorziene groei van het aantal woningen dat gezien de dubbele vergrijzing, bijgebouwd wordt. Met deze ontwikkeling moeten we het kloppende hart van Eindhoven versterken.

Nu plannen en bouwen voor later

Dit complexe project kent een looptijd van ongeveer 20 jaar. Hierdoor is het hele project lastig te overzien en dat brengt risico’s met zich mee. Want laten we eerlijk zijn: we plannen en bouwen nu, maar wonen en leven later! We moeten ons dus voorstellen wat de lange termijn van ons vraagt. Alleen zo kunnen we nu beslissingen nemen die ook in 2040/2050 nog relevant zijn.

Maar, dit project biedt ons ook kansen. Bij de inrichting van dit gebied kunnen we rekening houden met een heel aantal actuele thema’s. Ik noem er hier een paar die voor D66 Brabant van belang zijn:

De bouw van betaalbare woningen met name voor kleine huishoudens.

Klimaat
We kunnen en moeten nu anticiperen op actuele problemen als watertekort en -overlast, hittestress en verlies van biodiversiteit. Het is wel noodzakelijk om daar onze werkwijze op aan te passen. Als we doorgaan zoals de laatste 20 jaar werken we alleen maar aan het versterken van de problematiek en lossen we niets op.

Mobiliteit
Hier moeten de fiets, de benen en het OV echt richtinggevend zijn.
Sociale verhoudingen en het omgaan met culturele verschillen
Juist in Eindhoven is dit zeer relevant vanwege de aanwezigheid en groei van kenniswerkers, arbeidsmigranten en expats.

Sturing vanuit de Staten
D66 Brabant vindt het een goed idee als de woordvoerders op dit dossier regelmatig samen overleggen en elkaar op de hoogte houden. Bijvoorbeeld eenmaal per jaar en bij belangrijke beslissingen vaker.

We horen graag hoe de andere fracties hierover denken.