Ine Meeuwis

• 62 jaar
  • Vught
  • Best

Ine begon haar politieke carrière in 1990 als vertegenwoordiger (en later voorzitter) van de Vrouwenraad Best. Toen ze in 1994 namens D66 in aanmerking kwam voor een raadszetel kon ze dat onder het mom van ‘meer vrouwen in de politiek’ onmogelijk weigeren. In 2010 behaalde ze als lijsttrekker vier zetels in Best en werd ze fulltime wethouder. Dit alles wist ze goed te combineren met het moederschap. Na de gemeente volgde de provinciale politiek. Eerst als Statenlid. Nu is ze als fractievoorzitter de verbindende factor van D66 Noord-Brabant. Met haar onuitputtelijke enthousiasme en jarenlange ervaring weet ze iedereen te motiveren en ondersteunen.

Motivatie

Ruim 18 jaar het gezicht van D66 in Brainport-gemeente Best mogen zijn levert stemmen op. Gunstig voor de Provinciale Statenverkiezingen van 2015, waar ik op plek acht van de kieslijst belandde. D66 Brabant behaalde zeven zetels en lijsttrekker Anne-Marie werd gedeputeerde. Zo kwam ik in de Staten van Brabant terecht. En wederom was die politieke functie in het middenbestuur veel leuker dan tevoren gedacht. Het gáát ergens over, met meer dan een miljard euro jaarlijks op onze begroting. Brabant is een fantastische provincie, waar veel mooie dingen gebeuren. Samenwerken zit in onze genen en ik ben trots op de cultuur, het lef en de innovatiekracht van de Brabanders. Er is ontzettend veel creativiteit, betrokkenheid en positieve energie in de Brabantse samenleving.

Lievelingsplek in Noord-Brabant

Het Groene Woud en Van Gogh Nationaal Park.

Mijn woonplaats Best ligt in Het Groene Woud. Daar fiets ik graag. Nu het gebied, samen met de Loonse en Drunense Duinen, een Nationaal Park is geworden kan er nog meer tot stand worden gebracht op gebied van natuur, landschap, cultuur en erfgoed.

Van Gogh Nationaal Park ligt midden in Brabant. Een landschap met mooie beekdalen, uitgestrekte natuurgebieden, zandverstuivingen, moerasland, landgoederen en prachtige dorpskernen. Het landschap waar Vincent van Gogh opgroeide. Waar de natuur en de harde werkers deze eigenzinnige schilder inspireerden tot unieke meesterwerken. En waar de natuur bij de voordeur begint. Mijn eigen voordeuren waren steeds in het midden van Brabant: Vught, Rosmalen, Tilburg en Best.

Welke kansen zie jij voor de provincie?

Er zijn kansen voor Brabant als we focussen op Brede Welvaart en Gezondheid. Onze keuzes hebben gevolgen voor de toekomst van Brabant. Voor volgende generaties. Dus moeten we niet alleen naar het hier en nu kijken, maar ook naar elders en naar later. Niet bang zijn, verbeeldingskracht tonen, oplossingen formuleren, creatief zijn en niet denken in bedreigingen.

Bij Brede Welvaart gaat het niet alleen om het vergroten van de materiële waarde, maar ook om het welzijn van mensen. De samenhang tussen economische groei en kwaliteit van leven moet in Brabant in balans zijn. Mensen beoordelen de kwaliteit van leven op meer aspecten dan alleen geld. Ook op gezondheid en op duurzaamheid. En op kunst en cultuur. Die zijn ook belangrijk voor een brede welvaart. Dat hangt allemaal met elkaar samen.

Wat zijn drie zaken die jij als Statenlid wil veranderen?

Gezondheid en luchtkwaliteit in Brabant scoren beneden gemiddeld. Brabant kan dan wel de groeimotor van de Nederlandse economie zijn, maar we staan tegelijkertijd voor flinke uitdagingen: de leefomgeving en de natuur staan onder druk, het klimaat verandert en de woningnood is hoog. Economische groei in Brabant is pas echte groei, als hij wordt vertaald in kwaliteit van leven, in een betere gezondheid, in beter wonen en in schone lucht.

Wat betekent D66 voor jou?

• Ik bén D66.
  • Ik voel me er thuis.
  • De partij past me als een handschoen.

Wat is je favoriete boek?

Van opgelegde naar oprechte participatie (Corina Hendriks). Ik noem dat boek weleens gekscherend ‘mijn bijbel’. Participatie is langzamerhand in overheidsland een begrip aan het worden, maar er wordt nog te gemakkelijk en te snel gedacht dat er voldoende mogelijkheid tot participatie is. Helaas is dat vaak geen oprechte participatie, maar een soort opgelegde participatie.

Wat is je laatst bezochte culturele event?

Mijn jongste zoon is in zijn vrije tijd saxofonist in diverse orkesten (o.a. Philips Harmonie, Orkest Zuid, Brabants Jeugd Project Orkest, ZomerOrkestNederland), dus mijn man en ik bezoeken zeer regelmatig concerten waar hij meespeelt.