Middelbare scholen Delft accepteren meer leerlingen na vragen D66 Midden-Delfland

D66 Midden-Delfland heeft krachtig benadrukt dat een vrije schoolkeuze van essentieel belang is voor gelijke kansen voor alle leerlingen. De partij stelde vorig jaar de beperkingen dat een aantal middelbare scholen uit Delft had ingesteld aan de kaak. D66 Midden-Delfland vroeg het college waarom een aantal middelbare scholen uit Delft erg streng selecteerden op basis van postcode en riep op tot verruiming.

Eerste ring

Vorig jaar werden de kringen van meerdere Delftse middelbare scholen op een manier ingedeeld die resulteerde in onzekerheid voor de plaatsing van een groot aantal toekomstige brugklassers uit Den Hoorn en Schipluiden. Naar aanleiding van vragen van D66 Midden-Delfland hebben middelbare scholen in Delft, waaronder ‘CLD Molenhuispad’ en ‘Stanislas Westerplantsoen’ zowel Den Hoorn als Schipluiden toegevoegd aan de eerste ring. Dit resulteert in meer zekerheid voor plaatsing van leerlingen uit Midden-Delfland op Delftse middelbare scholen.

Gelijke toegang

“D66 Midden-Delfland zal zich blijven inzetten voor een vrije keuze van onderwijs, passend bij de leerling,” aldus Pieter Scholtes, raadslid voor deze partij. “Het is van cruciaal belang dat alle leerlingen gelijke toegang hebben tot onderwijs van goede kwaliteit, ongeacht hun woonplaats of achtergrond. Selectie op basis van postcode is onaanvaardbaar en staat haaks op de kernwaarden van gelijkheid en rechtvaardigheid waar onze samenleving voor staat.”

Herziening

D66 Midden-Delfland roept op tot een grondige herziening van het toelatingsbeleid van scholen om ervoor te zorgen dat alle leerlingen gelijke kansen krijgen en niemand wordt benadeeld op basis van hun adres.