VVD stapt uit coalitie

De VVD heeft na de raadsvergadering op 25 oktober kenbaar gemaakt dat ze uit de coalitie stappen, omdat zij geen eigenaarschap kunnen dragen voor de realisatie van een vluchtelingenopvang in Den Hoorn waartoe een meerderheid in de raad heeft besloten. D66 Midden-Delfland betreurt dit. De VVD zagen wij als een partner met wie we constructief en pragmatisch konden samenwerken. Wij hebben de samenwerking in de coalitie met het CDA en VVD als prettig en gelijkwaardig ervaren. D66 Midden-Delfland wil samen met het CDA bespreken hoe het college in de tussentijd verder kan gaan.

Vluchtelingenopvang met flexwoningen

Het onderzoek naar, of de komst van een vluchtelingenopvang met flexwoningen stond niet expliciet in het coalitieakkoord. Het coalitieakkoord was op hoofdlijnen gesloten om ruimte te houden voor een open debat met de gehele raad. Het doel daarvan was om tegenstellingen tussen coalitie en oppositie te verkleinen.

Vrije kwestie

Als D66 Midden-Delfland hebben wij het vraagstuk, om een bijdrage te leveren aan de vluchtelingenopvang, als vrije kwestie beschouwd en altijd zo verdedigd. Vanuit onze richtinggevende principes proberen wij bij vraagstukken vanuit een breder perspectief te bekijken.

Vervolg gemeenteraad

MijnPartij zal onderzoeken hoe we als gemeenteraad verder gaan. Wij gaan dit gesprek met MijnPartij met een open blik voeren.