Raadsrelaas januari 2022

Gemeenteraadsfractie D66 Middelburg
Afgelopen donderdag was de vergadering van de gemeenteraad met een agenda van 24 punten. Al in
het begin van de bijeenkomst werden 4 punten geschrapt: nog onvoldoende duidelijk wat het
College van B&W beoogde met die voorstellen of nog onvoldoende duidelijk hoe ze tot stand
kwamen en welke effecten er gingen ontstaan. Niettemin werd het wél een vergadering waarin onze,
nu nog kleine fractie, de toon zette. Waar we het vorige keer voor elkaar kregen om
energietransitie/klimaataanpassing als strategisch project te benoemen in Middelburg lukte het ons
deze maand om Middelburg zich aan te laten sluiten bij het Schone Lucht Akkoord van het Ministerie
van I&W. Daarover en meer in onderstaand relaas.

D66 nam enkele jaren geleden het initiatief in de gemeenteraad om de bestaande bestuurscultuur te agenderen. Dat initiatief werd door de Raad omarmd en, zoals dat meestal gaat, moet de initiatiefnemer verder de kar trekken. Dat deden wij en vanuit de Raad werd, onder voorzitterschap van onze fractievoorzitter, een werkgroep ingesteld om verbetervoorstellen te doen. Inzet daarbij was de Raad beter als hoogste bestuursorgaan te positioneren en begrippen als coalitie en oppositie (gerelateerd aan welke partij een wethouder leverde) naar de geschiedenis weg te schrijven. De werkgroep leverde deze maand haar eindrapport op met aanbevelingen van thema’s om verder uit
te werken. We noemen er enkele: geen coalitieakkoord meer maar een Raadsakkoord, gelijke informatiepositie voor alle politieke partijen, presentatie van verschillende opties bij Raadsvoorstellen waarover de Raad moet besluiten, geen raadsvoorstellen meer waarin wordt verwezen naar bijlagen waarin, verdekt, nieuwe besluiten zitten, betere organisatie van inspraakmogelijkheden voor inwoners/belangengroeperingen, een groter budget voor de Raad om
haar controletaak goed in te vullen, en een grotere oriëntatie van de Raad op de wereld buiten de (lokale) politiek. De voorstellen werden afgelopen donderdag unaniem aangenomen in de gemeenteraad en dus zet de Raad na de verkiezingen grote stappen naar de situatie die in 2002 in Nederland werd beoogd: dualisering. De gemeenteraad als geheel is opdrachtgever voor een College van B&W, raadsfracties
volgen hun eigen verkiezingsprogram, ongeacht of zij een wethouder leveren of niet. Zo’n situatie toen, in 2002, had kunnen voorkomen dat in Middelburg het Nationaal Landschap Cleene Hooge bebouwd gaat worden (Christen Unie moest haar verkiezingsbelofte laten varen om een wethouder te kunnen leveren), en had óók voorkomen dat er bij Nieuw& St. Joosland (Trekdijk) een bedrijventerrein verrijst (de Lokale partij Middelburg leverde haar verkiezingsbelofte in om een
wethouder te leveren). Het komt niet allemaal in de PZC te staan maar D66 heeft hier grote invloed in gehad.

Bedoeling van dit raadsvoorstel was om aan te sluiten bij een Zeeuws mobiliteitsplan dat er in moet voorzien dat, alle mobiliteitsmogelijkheden in ogenschouw nemend, er een dekkend netwerk ontstaat van openbare vervoersvoorzieningen. Je kunt dan denken aan buslijnen, treinaansluitingen, buurtbussen, WMO vervoer en leerlingenvervoer. Eén en ander met digitale ondersteuning via
app’s. Frequentie en betaalbare reismogelijkheden, dat was doel. Onze fractie stemde hiermee in maar wél met de kanttekening dat wij niet willen dat die Zeeuwse samenwerking leidt tot een (ondemocratische en nauwelijks te controleren) Gemeenschappelijke Regeling. Wij hebben expliciet dit piketpaaltje geslagen bij een verdere uitwerking van de mobiliteitsstrategie.

De pers is de waakhond van de democratie. D66 staat daarom voor een sterke en onafhankelijke pers. We investeren in onafhankelijke media, ook de lokale omroepen moeten meer geld krijgen. De fondsen voor onderzoeksjournalisten krijgen meer subsidie. Juist nu, in tijden waar nepnieuws steeds meer aanwezig is, hebben we meer dan ooit behoefte aan betrouwbaar nieuws.

Er wordt een nieuwe wet ingevoerd over dit onderwerp en Middelburg moet daar een verordening voor op gaan stellen. Die verordening stond ter vaststelling op de agenda nu. Het onderwerp staat in
de belangenafweging tussen hotel, bed&breakfast, Air BnB en huisjesmelkers, in een tijd dat er schrijnend woningtekort is en een aantal inwoners klagen over overlast en parkeerproblemen als
gevolg van toeristische verhuur. Ga er maar aan staan…
Het raadsvoorstel hield in om voorlopig alleen een registratieplicht in te voeren voor recreatieve verhuur, en daar was onze fractie het mee eens. Los daarvan waren er moties van verschillende partijen die ad hoc maatregelen voorstelden (zelfwoonplicht, snel een nieuw Woonvisie maken, onderzoek naar commerciële verhuur in panden die woonbestemming hebben).
Onze fractie staat voor samenhangend beleid dat voortkomt uit adequate informatie om zowel een gelijk speelveld voor ondernemers/particulieren te realiseren én een leefbare (binnen)stad te behouden. We stemden voor de motie die opriep tot verder onderzoek naar het voorkomen van speculatie op vastgoed en het voorkomen dat Middelburgse huizen door investeringsmaatschappijen uit de woningmarkt worden getild. Wij konden echter niet instemmen met de botte-bijl-motie om zonder terdege afweging een zelfwoonplicht in te voeren. Ondanks dat wij in principe voorstanders zijn van een zelfwoonplicht zijn wij van mening dat dit een maatregel waar je voorzichtig mee om moet gaan en waarvan mogelijke negatieve neveneffecten eerst moeten worden geïdentificeerd en aangepakt.

D66 diende een motie in die werd gesteund door CDA en Groen Links. Wij wilden een verbod op houtstook (als niet primaire warmtebron, kortom, alleen voor de gezelligheid) op dagen dat het RIVM een stookalert afgaf (zoals deze week). Dit stookalert wordt afgegeven op mistige dagen met weinig wind waar de rook lang blijft hangen. Verder had onze fractie informatie ingewonnen over het
Schone Lucht Akkoord, een initiatief van het Ministerie van I&W waarbij zich 12 provincies en al 90 gemeenten aansloten. Doel van het akkoord is een permanente beweging naar schonere lucht in
Nederland, dorp en stad. Middelen zijn kennisuitwisseling, voorlichting en communicatie en ook cofinanciering van lokale initiatieven. Wij wilden dat Middelburg zich daar óók bij aansloot en, via maatregelen en monitoring, aan de bak ging voor schone lucht.
De betreffende wethouder ontraadde onze motie. Teveel werk, te weinig mensen. De discussie hierover in de Raad ging alle kanten op, zo van “als de wethouder dit zegt moeten wij tegenstemmen, naar “is een stookverbod wel handhaafbaar” naar “wel stookverbod maar geen aansluiting bij Schone Lucht Akkoord”. Door een paar scherpe interventies kregen wij een kanteling in de discussie voor elkaar en uiteindelijk stemden álle partijen op de VVD na vóór onze motie.
Middelburg is daarmee de eerste en enige gemeente in Zeeland die daadwerkelijk aan de bak gaat met het realiseren van een schonere lucht.
En hier geldt: in een klein hoekje van de PZC stond iets over deze Middelburgse prestatie. D66 werd,
als initiatiefnemer, weer niet genoemd……………..

Op 31 januari dienen we onze kieslijst voor de Raadsverkiezingen in maart in op het Stadskantoor. Daarmee zijn de formele administratieve verplichtingen vervuld en komen we geleidelijk in de
campagnemodus. Via het afdelingsbestuur ontving je het concept verkiezingsprogramma waarop aanvulling/correctie kunt geven. Zie de mail van het afdelingsbestuur van 25 januari jl. Bij de campagne focussen we op de laatste 2 weken vóór 16 maart. In verschillende media zullen we herkenbaar aanwezig zijn met advertenties of redactionele artikelen en billboards en verkiezingsborden worden beplakt. Het ziet er naar uit dat one-issue partij 50+ in de stad gaat meedoen, met een lijsttrekker die als CDA raadslid in de gemeenteraad kwam 4 jaar geleden maar uit die fractie werd gezet en alleen verder ging. Ook Forum voor Democratie gaat proberen in Middelburg stemmen op te halen. Flink wat te doen dus in de campagne!