D66 Maastricht geschrokken van onterende ontgroening Tragos

Op 7 september hebben wij kunnen lezen in een artikel van 1limburg dat de ontgroening van studentenvereniging Tragos uit de hand is gelopen. “Studenten zouden met urine zijn bekogeld, wat in de studentenwereld bekend staat als ‘strepen’. Daarnaast zouden mannelijke aspirant-leden zijn gedwongen om bier met sardientjes, prei en knoflook te drinken. Studenten moesten daardoor overgeven. Doordat de aspirant-leden op pallets zaten, braakten ze over elkaar heen, zo meldden studenten aan L1.”

Veilig deelnemen aan het studentenleven

D66 heeft met ontsteltenis kennis genomen van dit bericht. Studentenverenigingen, studieverenigingen, disputen en studentenhuizen voegen ontzettend veel toe aan het studentenleven in Maastricht. Het kan en mag echter niet zo zijn dat, in welke ontgroening dan ook, en omwille van welke tradities of gebruiken dan ook, onze stad geen veilige plek is voor nieuwe studenten en nieuwe aspirant leden.

Niet meer in Maastricht

Wat D66 betreft kijken we als bestuur van deze prachtige studentenstad dan ook niet toe, maar weerspreken we met kracht dat je in Maastricht eerst met urine bekogeld wordt of over elkaar heen kotst, voordat je lid mag worden van een vereniging. Dat kan en mag gewoon nooit meer gebeuren, laat staan normaal worden. We vragen daarom ook om een sterke reactie van het stadsbestuur en hebben hierom schriftelijke vragen gesteld.

Hard optreden

We zien al langere tijd dat ontgroeningen door heel het land uit de hand lopen. Met boetes, ontzegging van aanwezigheid bij de opening van het academisch jaar en een tijdelijke stop van subsidie als gevolg. Zonder verbetering. Universiteit Maastricht heeft aangegeven beschikbare bestuursbeurzen en de UM-subsidie (voorlopig) te willen intrekken. D66 vindt dat deze sancties, hoewel een goede stap, onvoldoende zullen inspireren tot verbetering. We zijn daarom benieuwd of het mogelijk is de vergunning aan studentenvereniging Tragos tijdelijk in te trekken.