D66 stelt vragen over vreemd kerstmarkt-bericht van de gemeente Maastricht

D66 Maastricht is er trots op dat Maastricht de meest Europese stad is van Nederland. Komend jaar is het 30 jaar geleden dat het Verdrag van Maastricht getekend werd. Het Facebook-bericht van de gemeente Maastricht op maandag 13 december met de oproep om geen kerstmarkten te bezoeken in het buitenland, riep dan ook vragen bij onze fractie op. Onze fractie vindt het vreemd overkomen dat de gemeente oproept om niet naar buitenlandse kerstmarkten te gaan, maar kerstmarkten in andere delen van Nederland blijkbaar niet worden ontraden. Ook het feit dat er in Maastricht wel een kerstmarkt wordt georganiseerd, zorgt er voor dat wij dit social media bericht van de gemeente een beetje vreemd vinden. Guido Mertens stelde namens onze fractie hier dan ook vragen over aan het college.

De fractie van D66 begrijpt wel dat we de besmettingen in toom willen houden en daar staan we dan ook achter. Iedereen weet al meer dan een jaar dat we leven met corona. Elke dag gaat het nieuws over de besmettingen en de maatregelen. Maastricht zou volgens ons echter niet moeten kijken naar een grens,  maar enkel inwoners moeten oproepen om hun gezond verstand te gebruiken en (bijvoorbeeld) aangeven dat men 1.5 meter afstand moet houden.