Inbreng D66 bij de algemene beschouwingen

De beschouwing zoals deze door Léon Dekkers in de raad is uitgesproken.

Voorzitter,
“Als je dingen koopt die je niet nodig hebt, zul je binnenkort dingen moeten verkopen die je wel nodig hebt.” Dit zijn niet mijn woorden, maar die van Warren Buffett, de beste belegger ter wereld. Maar geen zorgen, we gaan het niet de hele tijd over geld hebben.
De kadernota dwingt ons om naar de toekomst te kijken. Maar liever sta ik stil bij waar we nu zijn. We zijn immers halverwege onze termijn als raad in deze samenstelling. Maar graag wil ik eerst vanaf deze plek mijn collega Corrie Dolmans een snel herstel wensen.

Als we kijken waar we nu staan, moeten we ook onze rol en opvattingen als raad onder de loep nemen. Onlangs hadden we in deze raad een uitgebreid debat over het opvangen van asielzoekers en vluchtelingen. Deopvang van Oekraïense vluchtelingen doen we momenteel goed, maar helaas is het einde van de oorlog in Oekraïne nog niet in zicht, dus deze opvang zullen we nog een tijd moeten voorzetten. Daarnaast zijn er ook vluchtelingen uit andere gebieden die recht hebben op opvang. Tijdens het laatste debat leken we ons in te graven achter onze dijken. Het opvangen van mensen die vluchten voor ellende, armoede, oorlog en klimaatveranderingen, lukt blijkbaar niet in Lingewaard. D66 vindt dit een trieste zaak.

Over klimaatverandering gesproken, laten we het hebben over de bezuinigingen. Het budget voor klimaatmaatregelen wordt gekort. D66 vindt dit niet verstandig. De uitdagingen worden alleen maar groter en investeren in klimaatmaatregelen kan juist structureel bijdragen aan gezonde financiën. Ik weet niet hoe het met u zit, maar ik wil de generaties na ons niet uitleggen dat we geld bespaarden door de planeet te laten opwarmen.

Voorzitter,
In een maatschappij die vergrijst, is het onze taak als gemeente om onze voorzieningen daarop aan te passen. Wij zijn als D66 blij dat dit college investeert in de versterking van de sociale basis en dat het college maatwerk biedt aan onze inwoners als dat noodzakelijk is. Wij waren bezorgd toen we lazen dat we gingen bezuinigen op de WMO.

Onze dank voor het uitgebreide antwoord van de ambtelijke organisatie; dat heeft onze zorgen hierover weggenomen. Wel maken wij ons nog zorgen om de hoge bezuiniging op de jeugdzorg voor de komende jaren. In onze ogen is dit niet realistisch en wij zouden hierover graag op de hoogte worden gehouden.

Voorzitter,
De voorgestelde bezuinigingen lijken vooral een beetje overal de glans vanaf te schrappen, zonder duidelijke totaalvisie. Gelukkig heeft D66 een paar ideeën.

Ik begon mijn beschouwing met de woorden van Warren Buffett. Die gebruikte ik met de volgende vraag in gedachten: moeten we niet nog eens goed nadenken of we echt door willen met het MFA in Huissen? Willen we echt nu doorzetten met de Assenburg? Of maken we liever nu de keuze om dit soort investeringen voorlopig te schrappen om zo niet het risico te lopen om in veel noodzakelijkere uitgaven te moeten snijden. Keuzes die misschien wel echt pijn doen omdat we ze echt nodig hebben.

Wat ons betreft maken we een pas op de plaats voor de verplaatsing van de Kinkel naar de Assenburg. Bijna niemand sprak zich tot nu toe uit voor dit plan. Liever zien wij een uitgewerkte visie voor het hele centrum van Bemmel, het verdient een mooi en levendig centrum. Samen met de inwoners moet het lukken om met een plan te komen wat wel op een brede steun kan rekenen.

Een soort gelijke keuze ligt voor de hand in Huissen. In het licht van de financiële positie voor de komende jaren vraagt D66 zich af, of nu investeren in het MFA in Huissen wel opportuun is. Beter lassen we hier voorlopig een pauze in.

Ter afsluiting wil ik graag nog een essentiële keuze onder de aandacht brengen: het structureel verhogen van de inkomsten. Het voorstel voor OZB-verhoging is afgevallen,zo lezen we. Niet populair, maar wel verstandig. Wat D66 betreft durven wij deze keuze, indien nodig, wel te nemen.

Dank u wel.