Sander van Diepen: ‘Symboolpolitiek? Soms is het nodig een krachtig signaal te geven.’

Aan het stadhuis van Leiden hangt deze week de regenboogvlag. Het is een reactie op de Nashville Verklaring die dit weekend door honderden predikanten en enkele politici is getekend. En voor mij is het een document dat alles waar deze samenleving voor staat afschrijft.

Het ontkent de liefde die ik voor mijn vriend voel. Het ontkent het huwelijk van twee vrienden die, mét zegen van de kerk, zijn getrouwd. Het ontkent de worsteling van iemand die in het verkeerde lichaam is geboren. En bovenal bevestigt het een streven naar een intolerante samenleving. Dat is een samenleving waarin ik niet zou willen leven.

Deze Verklaring staat niet op zichzelf. Het is overgenomen van het Nashville Statement uit de Verenigde Staten. Ook in Europa zien we de laatste jaren zulke conservatieve krachten opstaan. Dan stel ik mijzelf de vraag: wachten we af tot het te laat is? Het begint met kleine stapjes. Maar steeds meer wordt er aan de stoelpoten van onze open democratie gezaagd. Verworven vrijheden en onze gedeelde waarden staan onder druk.

We leven nu nog in één van de fijnste landen om als jonge homo uit de kast te komen. En wanneer je in het verkeerde lichaam bent geboren, vind je in Nederland alle hulp en begrip. Helaas is ook hier verbaal en fysiek geweld tegen LHBT en andere minderheden nog dagelijkse praktijk. We zijn er nog niet. Daarom is het zo treurig dat ook politici zich bij de Nashville Verklaring aansloten. Deze politici besturen mede het land. Daarom is een reactie vanuit de politiek op dit statement zo belangrijk.

Symboolpolitiek? Een symbool is het zeker. Soms is het nodig een krachtig signaal te geven. Soms is het nodig zichtbaar te tonen dat we in Leiden staan voor een open en tolerante samenleving, waar we mensen niet uitsluiten op basis van hun seksualiteit, zoals de Nashville Verklaring doet. Zodat iedereen kan zien dat je in Leiden vrij bent om jezelf te zijn.

Het blijft niet bij de vlag op het stadhuis. Vanavond zal de PvdA mede namens D66 vragen stellen over de Nashville Verklaring binnen Leiden. Het doel is om het gesprek aan te gaan met wie de Verklaring onderschreven. En we vragen om een blijvend symbool. Bijvoorbeeld een regenboog muurgedicht kan heel Leiden blijvend herinneren aan het soort samenleving dat we willen zijn en waarin ik wil leven.

– Sander van Diepen, Raadslid D66