Petitie weerspreekt kritiek: ‘Meerderheid is juist vóór ruimere terrassen op Hooglandse Kerkplein’

Wel of niet ruimere terrassen naast de Hooglandse kerk? Het houdt de gemoederen in Leiden bezig. Donderdagochtend spraken enkele buurtbewoners zich uit tegen meer horeca op het plein. Maar volgens D66 en Studenten voor Leiden ziet een grote meerderheid een bruisendere ontmoetingsplek juist wel zitten rondom de Hooglandse Kerk. Dat blijkt ook uit een petitie uitgezet door de twee partijen.

Jurriaan Duijn (D66) en Elianne Wijnands (SVL), beiden directe buurtbewoners van de Hooglandse kerk, willen een positief geluid laten horen voor een levendiger plein. De uitbreiding van terrassen was in de coronatijd tijdelijk, maar volgens de twee zien vele Leidenaren, ook buurtbewoners, een permanente uitbreiding graag terug in de binnenstad. Een petitie van vandaag met in korte tijd ruim 500 reacties bevestigt dit beeld, net als een eerdere enquête die is uitgezet door het centrummanagement.

Knus plein

D66 en SVL pleiten al enkele jaren voor meer ruimte voor de horeca in de binnenstad. “Leiden heeft een dynamische en gezellige binnenstad”, zegt raadslid Wijnands. “Een levendig horecagebied is daarbij essentieel.” De ambitie voor uitbreiding is daarom in 2022 ook door D66 opgenomen in het coalitieakkoord.
Het frame dat het plein bij de Nieuwstraat een festivalterrein zou worden is volgens D66’er Jurriaan Duijn vals. Voor het Hooglandse Kerkplein zou het namelijk juist betekenen dat het gebied rondom de kerk wordt opgewaardeerd tot een knus plein. “Zoals je dat ook kent van vakantie in Zuid-Europa”.

Goede balans

Uiteraard is een goede balans tussen leefbaarheid en levendigheid van belang. Wethouder Spijker (economie) is daarom per locatie aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Voor eenvoudige locaties waar niet meerdere belangen spelen, zal een vergunning snel geregeld zijn. Voor de locaties waar ook belangen spelen als parkeren, verkeer of zorg van omwonenden zal de raad een beslissing moeten nemen.

De petitie is hier te tekenen.