Leiden verwelkomt vluchtelingen

Stad van vluchtelingen

Met afschuw hebben wij afgelopen week de beelden gezien bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. Als mensen vluchten voor oorlog, geweld of vervolging verdienen zij een menswaardige opvang. Afgelopen voorjaar heeft de Leidse gemeenteraad een gezamenlijk statement uitgebracht na de verschrikkelijke inval in Oekraïne. De lokale politieke partijen riepen op tot een gastvrij ontvangst van vluchtelingen. Een half jaar later zien we dat de opvang weer overloopt. Of mensen vluchten voor Russisch oorlogsgeweld of door oorlog en onderdrukking elders op de wereld maakt voor ons geen verschil. Leiden is een stad voor vluchtelingen.

Al snel na de oproep van dit voorjaar werd ook een crisisnoodopvang geregeld in de 3 oktoberhal. Honderd vluchtelingen konden daar tijdelijk terecht tot de zomer. Daarna zou deze groep voorlopig verder kunnen verblijven in de te verbouwen opvang aan de Haagse Schouwweg. Omdat daar momenteel nog geen bewoners zijn, hebben we navraag gedaan bij het COA. Ze geven aan dat opvang nu nog niet mogelijk is en de asielzoekers naar Den Haag een nieuw onderkomen kregen.

Momenteel wordt aan de Haagse Schouwweg een leegstaand pand gereed gemaakt voor de opvang van 350 vluchtelingen. Hiermee pakt Leiden verantwoordelijkheid. Het is geen oplossing voor de acute nood, maar zorgt vanaf december wel voor vijf jaar vaste opvang. Vandaag werd de Leidse gemeenteraad geïnformeerd over de vorderingen hiertoe.

Er zijn terechte zorgen in de samenleving over verdringing op de woningmarkt. In Leiden is het al lastig om een betaalbare woning te vinden, en de voorrang voor statushouders zorgt nogal eens voor scheve ogen. Wij vinden het belangrijk dat de mensen in onze samenleving die op zoek zijn naar een woning niet tegenover elkaar komen te staan. Naast de vele nieuwbouw die in Leiden gerealiseerd wordt, zorgt de gemeente dit najaar ook voor extra woonruimte voor vluchtelingen in het oude stadskantoor aan de Stationsplein 107. Zo moet het mogelijk zijn dat voor ieder in de stad een passende woning komt. Waarbij Leiden ruimhartig ruimte blijft bieden voor vluchtelingen.

Namens de D66-fractie van Leiden