Europadag: Komende verkiezingen belangrijker dan ooit

Vandaag is het de Dag van Europa. Deze dag markeert het moment dat 74 jaar geleden een nieuwe vorm van politieke samenwerking werd aangegaan in Europa. Oorlog en grenzen maakten plaats voor vrede en eenheid. En dat is dit jaar belangrijker dan tevoren. Want terwijl we in de EU vrede en verbondenheid ervaren, is er oorlog en conflict voorbij onze grenzen. De Europese verkiezingen staan voor de deur. Over een maand kiezen we welke kant de EU op gaat. Laat Leiden daarom komende maand blauw-geel kleuren.

Elke vijf jaar worden de volksvertegenwoordigers van het Europees Parlement verkozen. Honderden miljoenen Europeanen kunnen over een maand de toekomst van onze democratie verder vormgeven. Maar dan moeten we wel op 6 juni de gang naar de stembus maken. Deze verkiezingsdatum komt er snel aan, maar wie weet er al van? Wie heeft zich al verdiept in de partijprogramma’s? En wie heeft via de kieswijzer al een keuze gemaakt?

Een snelle rondgang op de markt gisteren maakte al duidelijk: menig Leidenaar is er totaal nog niet mee bezig. Het belang van deze verkiezingen dreigt vaak ondergesneeuwd te raken door nationale politiek en binnenlandse kwesties. Terwijl we voor ongekende uitdagingen staan die Nederland niet alleen kan oplossen. Dat vraagt om zichtbaarheid voor de aanstaande verkiezingen.

Op Europadag hangt de EU vlag aan het Leidse stadhuis. Ook menig bewoner heeft de vlag uitgehangen. Daarnaast kleurt de Koornbrug geel-blauw, net als dat ook bekende gebouwen in vele andere Europese steden vandaag worden uitgelicht. Het zou goed zijn als dit licht blijft schijnen tot 6 juni. Niet alleen als een geheugensteuntje voor de kiezer. Het herinnert ons eraan dat we deel uitmaken van een groter geheel. Dat onze stemmen en keuzes deel uitmaken van een gemeenschappelijke toekomst.

Dus laten we deze Europese verkiezingen niet negeren. Laten we het niet als secondaire verkiezingen wegzetten. En laten we vooral op 6 juni naar de stembus gaan. Juist als je het verschil hier wilt maken, kies je voor Europa.

Sander van Diepen
Fractievoorzitter D66 Leiden