De Leidse Woonvisie

Een stad voor iedereen

Dat Leiden populair is, dat weten we inmiddels. En dat de woningnood groot is weten we ook. Maar hoe zorgen we ervoor dat iedereen in Leiden kan wonen? Dat iedereen zijn of haar plaats kan vinden in onze stad?

Volgens sommigen moeten we Leiden minder aantrekkelijker maken. En stoppen met bouwen.
Dat is inderdaad gemakkelijk gezegd.
Maar volgens D66 niet de oplossing.

Leiden moet een stad blijven waar iedereen prettig kan wonen, werken én recreëren. Met plaats voor starters, ouderen en studenten.

De inzet van D66 was helder: op naar het Leiden van de toekomst. Waar woningen energieneutraal zijn. Waar elke Leidenaar zich thuis voelt en waar mensen van buiten Leiden zich welkom voelen. Waar alle Leidenaren op een prettige manier kunnen blijven wonen. Waar bijzondere doelgroepen de hulp krijgen die zij nodig hebben en verdienen.

Leiden moet een plaats zijn voor iedereen. Waar iedereen zichzelf thuis kan voelen. Waar Leidenaren en mensen van buitenaf zich welkom voelt. De stad kan en mag niet op slot. Sommige partijen vinden dat we Leiden minder aantrekkelijk moeten maken. Dat we moeten stoppen met bouwen. Zeker, dat is een gemakkelijke oplossing. Maar wat D66 betreft niet de oplossing.