Leiden groeit: parkeerbeleid nodig voor meer woningen, verkeersveiligheid en leefbare stad

Leiden wordt steeds drukker. Er komen duizenden nieuwe woningen bij en daarmee ook veel nieuwe inwoners. In zo’n snel groeiende stad kan de auto niet meer op de eerste plaats komen. D66 kiest voor meer woningen en een verkeersveilige stad. Het parkeerbeleid is een belangrijk onderdeel van deze keuze en helpt om Leiden leefbaar te houden.

In bijna de hele stad is nu betaald parkeren ingevoerd. Er zijn zorgen of er wel genoeg parkeervergunningen zijn voor werknemers die van buiten Leiden komen. Daarom heeft D66 vragen gesteld over de gevolgen van het betaald parkeren. Uit de antwoorden blijkt dat er geen signalen zijn dat beroepsgroepen zoals leraren de stad verlaten door het parkeerbeleid.
 
“Integendeel, door nieuwbouw vinden leraren juist eindelijk een woning in de stad,” aldus D66 fractievoorzitter Sander van Diepen. “Een belangrijk, gewenst effect van het nieuwe parkeerbeleid wordt ondertussen zichtbaar: de parkeerdruk daalt en daarmee profiteren bewoners en vergunninghouders van een beter bereikbare stad.”

Maatwerk voor vergunningen

D66 vindt het belangrijk dat er voldoende parkeermogelijkheden blijven voor mensen die hun auto nodig hebben. Op voorstel van de D66 fractie zijn met succes parkeervergunningen geregeld voor kraamzorgpersoneel en zijn er dit jaar extra werknemersvergunningen beschikbaar gemaakt. Van Diepen: “Daar profiteren natuurlijk ook de cruciale beroepen van.” Afgelopen donderdag heeft D66 opnieuw aandacht gevraagd voor maatwerk. De fractie wil dat als de noodzaak er is, er voor werknemers die afhankelijk zijn van de auto uitbreiding van de vergunningen komt.