VVD en D66 vragen de stad naar ervaringen Leidens Ontzet

Vorige week genoot Leiden weer van de 448e editie van Leidens Ontzet. Het feest der feesten was dit jaar anders opgezet dan in voorgaande jaren en dat zorgde voor de nodige reacties op social media. Daarom zetten VVD Leiden en D66 Leiden een enquête uit onder de Leidenaren om de ervaringen op te halen. D66 raadslid Sander van Diepen en VVD raadslid Christiaan Mulder: “We hoorden in de stad al veel gemor over hoe de beperkingen uitpakten. In aanloop naar de evaluatie volgend jaar willen we daarom de mening van de Leidenaar horen over het feest”.

Beperkingen

Omwille van drukte en veiligheid werd het feest dit jaar met meer spreiding over de stad en beperkingen voor ondernemers in de binnenstad gevierd. Vooral in het gebied rondom de Nieuwe Rijn en de Hooglandse Kerk was dat te merken: bandjes waren niet meer welkom, de muziek stond zacht en het aantal bezoekers in de binnenstad werd beperkt.

Levendig feest

D66 Leiden en VVD Leiden trokken in aanloop naar 3 oktober samen op om meer ruimte te geven aan de festiviteiten. Van Diepen/Mulder: “Een aantal kroegeigenaren gaf aan dat ze zich goed in de beperkingen konden vinden. Anderen opperden een bandje bij het Stadhuisplein te willen plaatsen, wat nu niet meer mag. Wij vinden dat er juist ruimte moet zijn voor een levendig feest!”.

Enquête

Begin januari staat de evaluatie van Leidens Ontzet 2022 op de agenda van de gemeenteraad. Daarom roepen de raadsleden op om in een korte vragenlijst de mening over het feest achter te laten. Zij gebruiken alle opgehaalde ervaringen voor de evaluatie met het stadsbestuur. Op de websites van de twee politieke partijen is de enquête te vinden.